0 282 visningar

9 svar

Snabbkläckning…

Jan A, Uppsala

26 maj 2012 kl. 16:49

I onsdags upptäckte jag ett ljust ägg på samma almlåga som förra året beboddes av bl.a. lundbläcksvamp. Ägget hade vid återbsök samma dag en besittare, en bladhorning av tämligen litet format.

0

Snabbkläckning.

Jan A, Uppsala

26 maj 2012 kl. 16:51

Idag skulle jag kolla hur ägget mådde, men sommarvärmen hade satt fart på processen, helt annan utveckling än för granägget för några år sen som höll sig i månader…
Och nu är det slut på ensligheten på betet….

0

Snabbkläckning.

hans v e

26 maj 2012 kl. 18:47

Och ägget heter….

0

Snabbkläckning.

Jan A, Uppsala

26 maj 2012 kl. 19:11

Gör mest skäl för namnet “chokladägg” tycker jag, Hans. För ett vanligt sotägg är det väl inte?

0

Snabbkläckning.

"JAS" Helsingborg

26 maj 2012 kl. 23:26

Jodå Jan, nog är det ett vanligt Sotägg, Reticularia lycoperdon.

0

Snabbkläckning.

Jan A, Uppsala

27 maj 2012 kl. 07:33

Jodå JAS, jag tog det allt för ett sånt - men mitt namn är nog bättre…

0

Snabbkläckning.

Jan A, Uppsala

27 maj 2012 kl. 07:38

JAS, glömde bort att fråga om du minns “granägget” som höll sig ungt i flera månader? Uno fick nån idé - först när det till sist var för sent…

0

Snabbkläckning.

"JAS" Helsingborg

27 maj 2012 kl. 20:15

Jodå jag minns ditt granägg, du får väll hålla koll på granen så får vi se om det dyker upp igen. Jag har sotägg som kommit exakt på samma ställe nu i fyra år. Jag tycker nog som dig att sotägg borde heta något med choklad i stället för sotsvarta är de då inte!

0

Snabbkläckning.

Bo E

28 maj 2012 kl. 12:47

sotägg fick jag dessa bestämda till för ett par år sedan

på alm

foto: Bo E-son

0

Snabbkläckning.

Bo E

28 maj 2012 kl. 12:52

färgen är ju mörk choklad när de mognat - men konststensen är ju mer som kakaopulver

så sot syftar kanske mer på konsistensen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone