0 362 visningar

8 svar

Toppmurklor?

Nina

30 maj 2012 kl. 11:02

Går det fortfarande att hitta ätliga toppmurklor eller har deras tid passerat nu?

Vad smakar de? Är de goda som delikatessgoda eller är de som vilken trist ätbar svamp som helst?

0

Nina

30 maj 2012 kl. 11:04

En fråga till. Går det att hitta kantareller redan eller är det sent in på juni de kommer?

0

Nina

30 maj 2012 kl. 12:14

Nähe? Ingen som visste det alltså...

0

klas jaederfeldt

30 maj 2012 kl. 12:17

murklorna blir oftast godare om man torkar dem först, det händer något med smaken då

0

Nina

30 maj 2012 kl. 12:22

Tjena Klas.

Tack för svar.
Jag har läst att de blir godare vid torkning. Det är mest smaken jag försöker definiera. Är de som vanliga liksom i smaken eller har de en utsöktare smak än de vanliga matsvamparna?

0

Gustav.S

30 maj 2012 kl. 12:57

Smakar kryyddigt,fylligt,sött,nötigt och med behagliga smaktoner av tall,ang kantareller brukar jag plocka små exemplar vid stigar med mossa och tallrötter,2011 plockade jag de små 10 och 24 juni,en bra tumregel är att en månad efter att du plockat småttingarna kan du plocka som vanligt i skogen eller på dina ordinarie ställen, Lycka till!

Toppmurkla,kabtarell

0

Toppmurklor o kantareller?

Bo E

30 maj 2012 kl. 13:38

det beror förstås lite på var i landet man bor oxå

kolla svampguidens eminenta rapportfunktion

här ser du var och när olika arter hittats

0

Toppmurklor o kantareller?

Lena M

30 maj 2012 kl. 14:50

Här i Gästrikland så verkar säsongen över, den 24:de maj hittade jag senast men norrut så kanske de finns.
Vad de smakar, kan inte säga annat än att jag tycker de är goda, men man har så olika uppfattning om smaker, så du måste nog själv avgöra.
Kantareller får vi nog vänta ett tag på.

0

Nina

30 maj 2012 kl. 19:23

Jättebra! Tack snälla ni!

Gustav.S, klockren beskrivning. Det var något sånt jag ville höra. Specificerat och nyanserat. Underbar beskrivning. Imorgon blir det att leta!

Tack igen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone