Jan A, Uppsala
31 maj 2012 kl. 19:23
Vi hann precis hem idag, Inca och jag, innan stora regnandet satte igång. Det gäller att planera väl!
Den färska svampen växer på samma kvadrataln som hyste vanskapt vargmjölk förra året. Hatten c 1½cm, foten som synes tämligen hög. Någon som vet? Kornen är nog tallpollen.
Det tyx vara ett bra ekbräkenår i år. Örnbräken ymnar alltid…
Harsyrestenen bör väl vara en syrlig kalksten..;)
Sen hälsade vi på en gammal koralltaggsvamp som jag hittade 110929 och som fortfarande är rätt snygg, jämfört med en del jämngamla, andra svampar! Hemkomna hade vi plötsligt fått tillökning i ådalsbetet strax intill tomten.
Tack för förslagen. Jag har ett minne av att det var den Micke nämnde bland kottehättorna i Fiby urskog i april 2008. Detta ex lever bland tallvedrester på en stig, men det kan givetvis finnas också granved där. Får väl gå och skörda den i morrn. Hoppas bara att ingen trampat på den, den enda jag såg.
och från rutpapperet
(Mickes hättartikel finns i SMT 2, 2008)
http://svampar.se/smf/smt/SMT_2008_2.pdf (hela numret)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.