0 457 visningar

9 svar

En färsk, okänd svamp - och en gammal känd - m.m,

Jan A, Uppsala

31 maj 2012 kl. 19:23

Vi hann precis hem idag, Inca och jag, innan stora regnandet satte igång. Det gäller att planera väl!

Den färska svampen växer på samma kvadrataln som hyste vanskapt vargmjölk förra året. Hatten c 1½cm, foten som synes tämligen hög. Någon som vet? Kornen är nog tallpollen.

0

Jan A, Uppsala

31 maj 2012 kl. 19:27

Det tyx vara ett bra ekbräkenår i år. Örnbräken ymnar alltid…
Harsyrestenen bör väl vara en syrlig kalksten..;)
Sen hälsade vi på en gammal koralltaggsvamp som jag hittade 110929 och som fortfarande är rätt snygg, jämfört med en del jämngamla, andra svampar!  Hemkomna hade vi plötsligt fått tillökning i ådalsbetet strax intill tomten.

0

Irene A

31 maj 2012 kl. 19:41

En vild gissning bara - vårluthätta, Mycena silvae-nigrae?

0

Lena M

31 maj 2012 kl. 20:10

En hätta tror jag men vilken vet jag inte.

0

Jan A, Uppsala

31 maj 2012 kl. 21:31

Tack för förslagen. Jag har ett minne av att det var den Micke nämnde bland kottehättorna i Fiby urskog i april 2008. Detta ex lever bland tallvedrester på en stig, men det kan givetvis finnas också granved där. Får väl gå och skörda den i morrn. Hoppas bara att ingen trampat på den, den enda jag såg.

0

Hans v E

1 jun 2012 kl. 00:38

är det inte en rödskivling då? En rödhätting närmare bestämt. Entoloma (Nolanea) conferendum t.ex.

0

Jan A, Uppsala

1 jun 2012 kl. 07:39

Jag ville inte bråka med svampen i går, Hans, men (åtminstone) om vädret blir gynnsamt gör jag det på em idag!

0

Jan A, Uppsala

1 jun 2012 kl. 14:43

Idag hemsökte jag hättan tills med en annan svamphund, Astor. Vi hittade den kvarlämnade – och då den fått ett syskon så skördade jag den äldre som nu finns här hemma och väntar på arkivering.  Några bilder från växtplatsen (pollenkornen bortregnade) kommer här.

0

Jan A, Uppsala

1 jun 2012 kl. 14:45

och från rutpapperet
(Mickes hättartikel finns i SMT 2, 2008)
http://svampar.se/smf/smt/SMT_2008_2.pdf (hela numret)

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2012 kl. 06:25

Blev gissningsunderlaget bättre? Eller…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone