Vid halvfemtiden i går tillät vädret tursamt nog en lundtur, hundfri. Idag tillåter det ingenting alls!
Första bilden torde visa ett mycket oplatt plattickegäng på en snart uppäten, oid lövstubbe. Sen kommer en liten ung och en ännu yngre matsvamp som borde ha det intelligenta namnet fjällig ticka. Uppenbarligen är t.ex. fjällig taggsvamp döpt av en förhållandevis intelligent person! Jag gillar dock fjälltopp, fjällbrud, fjällsippa m.m…
På en annan gl stubbe fanns ett ganska fullvuxet ex , c 47 cm, av samma svamp - med ganska fullvuxen matgäst.
Fin miljö. Om du vill veta vad det är för mossa på träden är det allémossa (den är vanlig på träd i alléer eller andra ädellövträd som står exponerat). I Hallingbäcks bok heter den ekorrsvansmossa (lägg märke till hur den böjer sig som en ekorrsvans när den är torr i vänstra delen av bilden).
I 6 junikvällen var jag till lunds och kollade lite. Den fjälliga tickan hade vuxit sen sist, men blir kanske inte så stor.
Tack vare Hans hittade jag en annorlunda hybrid mellan nejlikrot och humleblomster. De jag tidigare sett har varit mer Geum rivale-lika i blomformen. Denna ser ut som en förvuxen och annorlunda G. urbanum. Och två plantor finns! Hans ja, jag kollade askstubben med de oid skålarna. Inga nya finns.
Och att korkmusslingen inte längre är lika vacker som förra året har jag väl sett, men på skärmen ser den “anfallen”! ut. Ska kollas närmare…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.