0 355 visningar

9 svar

Kantareller 2012, när?

Lilla My

2 jun 2012 kl. 14:45

Tänkte fråga om någon av forumisterna sett kantareller än?

Det har varit en ovanligt torr vår i mitt område (norra Ö-götland) men också ovanligt varm, så jag börjar spaningarna på tallrötter längs stigarna i nästa vecka. 2002 hittade jag de första småttingarna redan 8 juni, och jag hoppas såklart på tidig och lång säsong i år också.

0

Helena A

2 jun 2012 kl. 15:10

Inte ett liv i skogarna runt Malmköping Sörmland ännu. Men kommer värmen efter alt regn händer det sakwer.
Min extremt duktiga svamphund har börjat markera, tror han känner av när mycelet börjar vara aktivt. För när han markerar tomma ställen brukar de komma inom två veckor. 2011 så fanns de första knappnålsstora bleka kantarellerna 8 juni

0

Lilla My

2 jun 2012 kl. 15:18

Wiiii! Jag litar på din hund, Helena A! Och du bor lite norr om mig, inga jättestora skillnader i temperaturer mellan våra orter, så då hoppas jag att mina instinkter stämmer och att säsongen drar igång snart :) Tack för svar!

0

Helena A

8 jun 2012 kl. 13:12

Kan meddela att säsongen är här.
Sigge Svamphund hittade mängder med yttepyttiga små bleka kantareller idag strax utanför Malmköping

0

Lilla My

8 jun 2012 kl. 13:24

Hehehe, tack för det Helena A! Var ute förre helgen men hittade 0 småttingar, får ge det ett nytt försök på söndag :)

0

Gustav.S

8 jun 2012 kl. 17:22

ska ut nu på söndag 10 juni på hisingen,GBG,fann små knappar av kantarell 2011 på samma datum,längtar efter att Svamp och bär säsongen ska komma igång!

Kantarell (Cantharellus cibarius)

0

Kjellin :)

8 jun 2012 kl. 22:11

Ska inte Irene klaga nu ;-)

0

Kjellin :)

8 jun 2012 kl. 22:12

SuperGrattis Gustav!

0

Lilla My

9 jun 2012 kl. 17:21

Mmmmmm! Vi är visst flera som önskar nystekta kantareller före midsommar :) God svamplycka till alla!

0

Gustav.S

9 jun 2012 kl. 22:38

dagens skörd lördag 9 juni.såg en del små knappar med.

Kantarell (Cantharellus cibarius)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone