0 337 visningar

9 svar

Två skivlingar

Karin W

3 jun 2012 kl. 13:55

Hjälp! Jag klarar inte dessa, har faktiskt inget förslag alls. Någon som kan hjälpa mig?

Serie 1: Växte i en gles blandskog med många olika trädslag, typisk betesprägel. Närmast svampen växte gran och hassel. Fruktkroppen är 6 cm hög, hatten 3 cm bred. Svag antydan till god lukt

0

Karin W

3 jun 2012 kl. 13:58

Serie 2:  Relativt många fruktkroppar växte gyttrade i en halv ring i samma skog som ettan. Närmast svamparna växte ask och hassel. Hygrofan med stark lukt (mjöl/såpa?).

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2012 kl. 14:26

När jag så här års hittar något som ser ut dina tvåor, så brukar det vara dåliga vårmusseroner, angripna, ruttna m.m. (Gott om såna nu.) Och vem blir inte hygrofan efter gårdagsvädret…?

0

Karin W

3 jun 2012 kl. 14:41

Ja, det kan nog stämma. Tack Jan.

0

Irene A

3 jun 2012 kl. 15:10

Den första ser ut som en av de tidiga rödskivlingarna i clypeatum-komplexet som man hittar i närheten av alm eller någon Rosacea-art. Någon närmare bestämning vågar jag mig inte på.

0

Karin W

3 jun 2012 kl. 22:41

Tack Irene. Har du lust att förklara vad du menar med clypeatum-komplexet? Är det flera arter som ingår i det? Vilka?

0

Hans v E

3 jun 2012 kl. 23:32

Tvåan skulle också kunna vara pluggmusseron

0

Irene A

4 jun 2012 kl. 08:50

Med clypeatum-komplexet menar jag just de tidiga rödskivlingarna som växer med Rosacea eller alm.

Det finns vitrödling som är helt vit - E. niphoides;
den relativt mörka och lilla majrödlingen med alm - E. aprile;
slånrödling som har blekare gråbrun färgton, växer säkert med annat än slån, E - sepium;
flera varianter av mörkrödling - E. clypeatum. Att de har status som varieteter visar väl egentligen bara att ingen är riktigt säker på om de ska räknas som egna arter eller inte.

Samtliga har snarlika sporer, ganska stora och nästan runda (bortsett från att de är 5-7-kantiga).

Om du kollar sporerna på din kollekt, så kanske den visar sig vara något helt annat :-)

0

Bo E

4 jun 2012 kl. 12:07

nr 2 tror jag är vårmusseron

lukten är tydlig på dem
jag tycker de luktar gurka men vi har alla lite olika referensramar när det gäller doft o smak

larvangreppen påverkar såklart oxå doften till det sämre ur aptitlighetssynpunkt

0

Jan A, Uppsala

4 jun 2012 kl. 17:19

Var inte orolig Bo, det är vårmusseroner.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone