Hjälp! Jag klarar inte dessa, har faktiskt inget förslag alls. Någon som kan hjälpa mig?
Serie 1: Växte i en gles blandskog med många olika trädslag, typisk betesprägel. Närmast svampen växte gran och hassel. Fruktkroppen är 6 cm hög, hatten 3 cm bred. Svag antydan till god lukt
Med clypeatum-komplexet menar jag just de tidiga rödskivlingarna som växer med Rosacea eller alm.
Det finns vitrödling som är helt vit - E. niphoides;
den relativt mörka och lilla majrödlingen med alm - E. aprile;
slånrödling som har blekare gråbrun färgton, växer säkert med annat än slån, E - sepium;
flera varianter av mörkrödling - E. clypeatum. Att de har status som varieteter visar väl egentligen bara att ingen är riktigt säker på om de ska räknas som egna arter eller inte.
Samtliga har snarlika sporer, ganska stora och nästan runda (bortsett från att de är 5-7-kantiga).
Om du kollar sporerna på din kollekt, så kanske den visar sig vara något helt annat :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.