0 312 visningar

17 svar

det var länge sedan sist

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 12:08

jag såg denna Helvella pezizoides

0

Nämen...

Hans v E

4 jun 2012 kl. 12:22

det där är ju Helvella queletii - svart pokalmurkla som jag har efterlyst och letat efter hela våren!

0

Var finns den?

Hans v E

4 jun 2012 kl. 12:25

Får man komma och plåta?

0

Lena M

4 jun 2012 kl. 12:27

Är det ett fynd, i.s.f grattis Klas.

0

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 12:30

ser inte ut som den svarta pokalmurklan från oaxen, men jag skall kolla den en gång till

0

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 12:42

jag tycker att dessa svampar har för mörk utsida , i Nordic macromycetes står det att den skall vara gråaktig på H,queletii

0

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 12:42

annars så stämmer spormåtten på bägge arterna

0

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 12:47

men kanske inte H,pezizoides heller, jag får börja från början igen och kolla , Hans några finns sparade på en skogsväg i Vingåker om du tror att det är den

0

Irene A

4 jun 2012 kl. 13:56

Jag skulle också kalla den queletii - och den var minst 15 år sen jag såg den.
Harmaja anser att det är den som egentligen ska heta solitaria, men det har jag svårt att tro på..

H. pezizoides ser väl rätt annorlunda ut, mer som H. atra?

0

Hans v E

4 jun 2012 kl. 14:18

Queletii är skålad, pezizoides är sadlad.

Klas, hur såg oaxens ut då? (Jag var där nu igen, hittade bara toppmurklor och gamla kragjordstjärnor som vanligt).

0

jag tror er

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 14:34

gick kanske lite vilse i nycklarna , har även sett Irenes bild på nätet, så det är säkert en H.queletii, Hans jag kan av någon anledning inte förminska bilden från Oaxen så den går att visa här, har sänt den som @post till dej

0

Och denna?

Karl S

4 jun 2012 kl. 17:56

Gammal bild; jag kom fram till H. queletii. Vad tros?

0

hans,v.e

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 17:58

det fanns 17 st, frk i dag, de flesta ca 1 cm i hatten och en större ca 3 cmn de växer i vägens mittren så risken att de blir bilplattade är nod inte så stor

0

Och denna?

Irene A

4 jun 2012 kl. 19:57

är väl också queletii, trots att den är lite spinkig..

0

Klas

Hans v E

4 jun 2012 kl. 21:49

Är de verkligen så små som 1cm?! Jag trodde queletii var lika stora som övriga pokalmurklearter.

0

Karl

Hans v E

4 jun 2012 kl. 21:54

Nu börjar jag tro att “pokalmurklorna” på din gräsmatta (där du bodde med maka, katt och flygel) också var queletii.

0

hans

klas jaederfeldt

4 jun 2012 kl. 23:29

de kanske växer fortfarande, den på oaxen var som andra pokalmurklor

0

Vanessa

4 sep 2012 kl. 09:02

Jag har med de i min gräsmatta

Helvella queletii

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone