0 1474 visningar

20 svar

Konservera

"JAS" Helsingborg

9 jun 2012 kl. 21:55

svamp i eller återanvända “gamla” konserveringsburkar för att konservera sin svamp i har jag alltid haft en avog inställning till och nu så anser jag att jag har “fått vatten på kvarnen” angående detta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfenolfallan_7251245.svd

0

g

9 jun 2012 kl. 22:24

men kan väl inte tänka mig att någon försöker konservera i den typen av burkar?? hur skulle man bära sig åt för att fixa lock t.ex? Och det har väl inget med gamla eller nya konserveringsburkar (alltså  burkar av glas, inte “plåt”) att göra heller.Men fö tycker jag det verkar väldigt slösaktigt och mycket miljöovänligt att inte återanvända glasburkarna.

0

"JAS" Helsingborg

9 jun 2012 kl. 23:03

g. Det är plasten i plåtlockens insida till glasburkar man snackar om så klart!
Rena plåtburkskonserver innehåller inte det giftiga ämnet bisfenol A.

0

Birgitta D

10 jun 2012 kl. 06:47

Du får väl kolla locken. Nya glasburkar kan också ha plast i locket.

0

Daniel Åström

10 jun 2012 kl. 08:48

Rena plåtkonserver har väl visst också denna beläggning sprutad i sig, det är bara att kolla insidan på en burk så ser man att det är en plastliknanade beläggning.

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2012 kl. 08:56

Daniel, har du belägg för detta? Det har nämligen inte nämnts någonstans i några av de uppgifter och artiklar jag kollat. Det vore mycket intressant och bra för debatten om påståenden kan styrkas på ett eller annat sätt.

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2012 kl. 09:03

Ber om ursäkt Daniel. Detta med plastbeläggningen på insidan av plåtburkar har tyvärr slunkit mig förbi men nu hittade jag en uppgift om detta och det finns säkert fler om man letar på rätt ställen. Bisfenol A verkar finnas i de flesta plastmaterial:( Glad är jag att jag uteslutande använder porslin, glas, rostfritt och trämaterial i köket.

http://mobil.aftonbladet.se/halsa/article14925181.ab

0

anithau

10 jun 2012 kl. 09:10

Snart är det bara rent vatten direkt från en kallkälla i fjällen som känns någorlund säker att inta.

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2012 kl. 09:11

Såhär skriver “Livsmedelsverket”, hur trovärdiga är de med tanke på hur mycket SVD-reportrar fick i sig även om de under några dagar levde lite extremt men många människor äter rätt stora mängder konserver då det är relativt billig mat och “lätthanterlig”

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Forpackningsmaterial/Bisfenol-A/

0

Lena M

10 jun 2012 kl. 09:14

Så sant Anitha :) !

0

g

10 jun 2012 kl. 09:32

Då förstår jag vad du menar! Men artikeln du länkade till handlade ju om plåtburkskonserver och öl på burk..(Bortsett från ingressen som jag nog inte läste och där nämndes ju barnmatsburkar iofs)

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2012 kl. 11:11

Måste erkänna /g att efter att först ha hört om SVD experiment på radio så uppfattade jag det som om man först och främst menade “plasten i plåtlocken” för det är ju det som först och främst framkommit p.g.a. vad som har sagts om nappflaskor och barnmatsburkar. Nu ser det mycket värre ut då det verkar gälla alla konserver, hoppas bara att giftet i “gummiringarna” till mina konserveringsburkar INTE innehåller något skit men det är väl en önskedröm:(

Från det ena till det andra så här är en länk till en bok som ännu inte är ute i handeln men som ALLA antagligen borde läsa och lära av:)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187007126

0

Daniel Åström

26 sep 2012 kl. 09:16

Såg att GD har gjort en analys av konserver och innehållet av Bisfenol A.
http://gd.se/konsument/tester/1.5101474-hog-halt-av-bisfenol-a-i-kokosmjolken

http://gd.se/polopoly_fs/1.5101510.1347864265!/Konserver.pdf

Verkar alltså höra ihop med fetthalt hur mycket Bisfenolen fäller ut i produkten.

0

mumrik

26 sep 2012 kl. 11:47

Plasten är överallt. Inte bara på insidan av (plåt-)konservburkar utan även mjölktetror och papperet smöret ligger i är belagda med plast. Hur man vänder sig har man arslet bak.

0

mumrik

26 sep 2012 kl. 11:49

Det senare är rätt läskigt, för jag har för mig att inte bara bisfenol utan även andra plastgifter lättare löses ut i kontakt med fett…

0

Daniel Åström

26 sep 2012 kl. 12:04

Stod i artikeln att tetror har en annan plast.
“Polyeten som finns i tetraförpackningar är en enklare plast som inte släpper ifrån sig så mycket kemikalier.”

Men visst, det finns plast överallt, på gott och ont.

0

mumrik

26 sep 2012 kl. 12:49

Tack, det missade jag när jag skummade. Bra, jag har undrat en hel del över det.

0

mumrik

26 sep 2012 kl. 12:52

Ursäkta, i vilken artikel fann du det om tetrorna? Jag trodde det var den första i SvD, men det måste ha varit nån av de andra?

0

M Larsson

26 sep 2012 kl. 19:32

“Rena” plåtburkskonserver innehåller även aluminium som fälls ut, och som kroppen glatt samlar på sig. Även bly från blyledda konservburkar. Det är inte tänkt att vi ska gå omkring som metallsamlare på det här sättet.

0

Daniel Åström

26 sep 2012 kl. 22:43

Stod i artikeln som jag länkade till hos GD. 3e stycket nerifrån.

Skulle vara intressant att höra en förklaring från Santa maria varför det visar att det är så höga halter i just deras produkt.

0

mumrik

27 sep 2012 kl. 00:18

Tack, Daniel. Lustigt, jag sökte faktiskt (Ctrl+F), men jag klantade mig väl. Nu är jag glad. :-)

Blylödning som någon nämner ovan används väl inte längre, inte på den här sidan Kina ivf. Hoppas jag inte har fel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone