0 560 visningar

10 svar

Hätta och – kanske - JAS-svampar m.m.?

Jan A, Uppsala

10 jun 2012 kl. 20:43

Idag skördade vi tre dygns vårmusseproduktion på ett mindre område.  Stigen dit leder förbi en granstubbe jag tidigare haft bl.a. avvikande vargmjölk och normala stinkmusslingar på.  Nu fanns två kul saker, en mlm gulaktig, knappast ens mm-hög med drag av ”fingersvamp” och uppe t v på bild 2 något violettbrunaktigt – som jag inte såg förrän hemma på datorskärmen!  Och på en annan , äldre granstubbe fanns ngt drygt cm-stort som kanske ska bli ngt…  Återkommer nog med de sista.

0

Hätta och - kanske - JAS-svampar m.m.?

Jan A, Uppsala

10 jun 2012 kl. 20:46

Alldeles intill en granstam, innanför vårmussar, fanns en mörkfotad hätta, kanske vårlut-?
Alla bilderna blev ovanligt dåliga i den myggiga brådskan men det blir återbesök!
Vi hälsade givetvis också på det tynande granstortrollet som tyvärr verkar ha en rätt mörk framtid.

0

"JAS" Helsingborg

10 jun 2012 kl. 22:26

Den gula skulle kunna vara en färgvariant av Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn vilket inte är helt ovanligt att den finns i gult alltså. De vita är väl,Reticularia lycoperdon, Sotägg men bilden är alldeles för dålig, kan ju tänkas vara spirande stiftsvampar.
Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn räknas inte till myxomyceterna, utan är något annat!

0

Jan A, Uppsala

10 jun 2012 kl. 23:17

Tack för svar JAS, men de slemhorn jag sett tidigare har varit mycket större. Dessa blekt till intensivt gula är mindre än mm-SMÅ! Ska kolla dom igen - i lugn och ro…
Såg du de violettbruna?

0

"JAS" Helsingborg

11 jun 2012 kl. 09:31

Jodå, jag ser den lilla “klicken” i vänstra hörnet men vad det är vetb i tusan, avvakta och invänta tillväxt.
Dina “Slemhorn” ser lite avikande ut mot dem som jag har sett genom åren, dina verkar vara mer greniga än vad som är vanligt i detta tidiga stadium men små är de ju alltid i början av sitt korta liv. Samma här, kolla dem med n¨ågon dags mellanrum eller oftare, det går ju fort med dessa små liv. Bifogar lite bilder.

0

"JAS" Helsingborg

11 jun 2012 kl. 09:33

Bifogar några bilder på en annan variant av slemhorn nämligen Ceratiomyxa fruticulosa var. porioides.

0

"JAS" Helsingborg

11 jun 2012 kl. 09:38

Ceratiomyxa fruticulosa, och de fingerlika strukturerna är enligt dagens vetenskapliga tolkning omogna bålförgreningar, som efter hand kommer att få ytterst små utskott med en sporliknande bildning i spetsen (möjligen skönjbar med stark lupp och goda ögon). Förr i tiden betraktade man detta som sporer och ansåg att Ceratiomyxa i motsats till alla andra myxomyceter bildade sporerna på utsidan av fruktkroppen. Idag förs inte Ceratiomyxa längre till myxomyceterna utan till en annan grupp av organismer som kallas protostelider. Vad som tidigare betraktades som en spor på ett ytterst tunt skaft tolkas idag som en hel fruktkropp, och de fingerlika vita bildningarna ses som en förgrenad bål varifrån ett stort antal ytterst små fruktkroppar utvecklas. Denna tolkning är säkert riktig. Mycket finns att säga om Ceratiomyxa. Det är en mycket intressant organism!

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2012 kl. 10:16

Tack för info JAS! Dock tror jag inte att mina småslemhorn är i ngt ungdomsstadium, utan som betydligt mindre än mm-stora ganska fullvuxna. De bor iaf så bra till att vi träffar dem flera ggr i veckan, så de ska kollas noga!

0

Kjellin :)

11 jun 2012 kl. 23:05

Lite imponerad blir man, inte hittar jag så coola svampar ;-)

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2012 kl. 13:00

Idag gjorde jag ett kort återbesök, men ljuset var uselt och luften vattenfylld. Blev dock några urdåliga, suddiga bilder. Jag undrar allt!
Första bilden är mycket förstorad och det ”violetta” skymtar t v.
Den andra är en gruppbild och den tredje är en knapp mm-hög klump i ”profil”.
Ska absolut tebaks vid lämpligt ljus m.m.!

0

Hätta och kanske - JAS-svampar m.m.?

"JAS" Helsingborg

12 jun 2012 kl. 13:01

Nä du Kjellin, inte vi heller för myxomyceterna är inga svampar;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone