Idag skördade vi tre dygns vårmusseproduktion på ett mindre område. Stigen dit leder förbi en granstubbe jag tidigare haft bl.a. avvikande vargmjölk och normala stinkmusslingar på. Nu fanns två kul saker, en mlm gulaktig, knappast ens mm-hög med drag av ”fingersvamp” och uppe t v på bild 2 något violettbrunaktigt – som jag inte såg förrän hemma på datorskärmen! Och på en annan , äldre granstubbe fanns ngt drygt cm-stort som kanske ska bli ngt… Återkommer nog med de sista.
Alldeles intill en granstam, innanför vårmussar, fanns en mörkfotad hätta, kanske vårlut-?
Alla bilderna blev ovanligt dåliga i den myggiga brådskan men det blir återbesök!
Vi hälsade givetvis också på det tynande granstortrollet som tyvärr verkar ha en rätt mörk framtid.
Den gula skulle kunna vara en färgvariant av Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn vilket inte är helt ovanligt att den finns i gult alltså. De vita är väl,Reticularia lycoperdon, Sotägg men bilden är alldeles för dålig, kan ju tänkas vara spirande stiftsvampar.
Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn räknas inte till myxomyceterna, utan är något annat!
Jodå, jag ser den lilla “klicken” i vänstra hörnet men vad det är vetb i tusan, avvakta och invänta tillväxt.
Dina “Slemhorn” ser lite avikande ut mot dem som jag har sett genom åren, dina verkar vara mer greniga än vad som är vanligt i detta tidiga stadium men små är de ju alltid i början av sitt korta liv. Samma här, kolla dem med n¨ågon dags mellanrum eller oftare, det går ju fort med dessa små liv. Bifogar lite bilder.
Ceratiomyxa fruticulosa, och de fingerlika strukturerna är enligt dagens vetenskapliga tolkning omogna bålförgreningar, som efter hand kommer att få ytterst små utskott med en sporliknande bildning i spetsen (möjligen skönjbar med stark lupp och goda ögon). Förr i tiden betraktade man detta som sporer och ansåg att Ceratiomyxa i motsats till alla andra myxomyceter bildade sporerna på utsidan av fruktkroppen. Idag förs inte Ceratiomyxa längre till myxomyceterna utan till en annan grupp av organismer som kallas protostelider. Vad som tidigare betraktades som en spor på ett ytterst tunt skaft tolkas idag som en hel fruktkropp, och de fingerlika vita bildningarna ses som en förgrenad bål varifrån ett stort antal ytterst små fruktkroppar utvecklas. Denna tolkning är säkert riktig. Mycket finns att säga om Ceratiomyxa. Det är en mycket intressant organism!
Tack för info JAS! Dock tror jag inte att mina småslemhorn är i ngt ungdomsstadium, utan som betydligt mindre än mm-stora ganska fullvuxna. De bor iaf så bra till att vi träffar dem flera ggr i veckan, så de ska kollas noga!
Idag gjorde jag ett kort återbesök, men ljuset var uselt och luften vattenfylld. Blev dock några urdåliga, suddiga bilder. Jag undrar allt!
Första bilden är mycket förstorad och det ”violetta” skymtar t v.
Den andra är en gruppbild och den tredje är en knapp mm-hög klump i ”profil”.
Ska absolut tebaks vid lämpligt ljus m.m.!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.