0 365 visningar

7 svar

helgens fynd

Bo E

11 jun 2012 kl. 12:32

i fredags fann jag dessa i en gräsmatta där man ganska nyligen tagit bort almsjuka almar

stubbarna har oxå tagits bort men förmodligen finns rester av dessa och rötter kvar i marken och ger näring åt dessa gyttrade ljusbruna bläcksvampar

foto: Bo E-son

0

Bo E

11 jun 2012 kl. 12:36

i lördax såg jag inte en svamp

men denna buske gav lite undringar

nån som känner igen den
?

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2012 kl. 14:23

Busken är en “Snöbollsbuske”, en form av olvon, Viburnum opulus, med bara sterila blr. Riktigt snygg.

0

Bo E

12 jun 2012 kl. 13:20

Tack Jan!
Vi frågade en dam som jobbade i caféet i vars trädgård busken växte
Ditt svar överenstämmer med hennes

Var lite osäker om den hette så eller om det var nåt dialektalt / folkligt namn på busken
Men då är det vedertaget
Du toppade ju med latin oxå!

Buskarna växte på rad vid Ässundets Sommarcafé norr om Äsön i Hjälmaren
Rekommenderas om man har lust att cykla eller promenera “över Hjälmaren”
Det finns person- o cykelfärja vid sundet

0

Bo E

12 jun 2012 kl. 13:22

vid öns södra spets finns bro

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2012 kl. 16:05

Bo, jag borde kanske ha nämnt att eftersom denna olvonform bara har sterila blr, så måste den förökas vegetativt. Vårt vanliga olvon har varggiftiga bär, därav namnet. Snöbollsbusken är barnsäker.

0

Hans v E

12 jun 2012 kl. 19:39

Bläcksvamparna bör vara stubbläcksvamp om de är små och glitterbläcksvamp om de är större.

0

Bo E

13 jun 2012 kl. 12:17

små och tätt gyttrade som synes

jag var inte övertygad om att det var glitterbläcksvamp
stubbbläcksvamp låter troligare

växte ju oxå direkt i resterna efter en uppfräst almstubbe

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone