Hättan kan jag inte , någon som har förslag ? Växte på sidan av grusväg i gräset.
Bläcksvampen tror jag är “grå bläcksvamp”, växte i kanten av barrskog menvid lövträdsrester, bäck i närheten.Tacksam för förslag, svar.
kanske grå bläcksvamp
Den första är en Conocybe, hätting (brunsporig), art vågar jag mig inte på.
Bläcksvampen tror jag kan vara dunbläcksvamp som har tappat fjunen på hatten - tycker den är för slank och späd för att vara grå bläcksvamp.
När det gäller den tredje tror jag också på gurkrödhätting.
1 skulle kunna vara orangehätta (Mycena acicula), men jag kan också tänka mig att det är gulkantshätta (M. aurantiomarginata).
2 skulle man vilja se mer i profil.
3, ja luktar den gurkaktigt så, varför inte? Men det kan också vara stjärnrödhätting (Entoloma conferendum eller kanske t.o.m. knopprödhätting (E. papillatum).
Tack Irene och Hans för förslag, jag skall kolla på hättorna, se om jag kommer närmare en art.
Tyvärr Hans så har jag ingen fler bild på bläcksvampen och de finns inte kvar. Kan vara som Irene säger , dunbläcksvamp som tappat sina fjun, det har ju kommit några regnskurar.
Hättingen, få se om jag ser den igen och kan ta lite bättre bilder och sniffa på den :).
Hättingen avklarad,hittade den idag och med lite fantasi så visst, gurka.
Slopat TV-n, har så trevlig här utanför. På fm., de 4 kvigorna på rymmen från hagen, full galopp neråt Långnäs och troligtvis golfbanan, gott käk.
Nu på em. var det dags igen,först smakprov i grannens trädgård sen uppemot skogen, bonden förtvivlad.
Påstår att det är som kvinnor, bångstyriga ??? :)
P.s . jag plockade en korg vårmusseroner innan störtregnet kom ! D.s
På rymmen !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.