1. Tidig åkerskivling ?
2. Pokalmurkla ? Den ser i.a.f inte ut som de jag hittade tidigare , den bleka pokalmurklan.
Båda arterna hittade på sidan av grusväg.
3. De här svamparna vet jag inte vad det är, växte i den planterade granskogen, doft och smaklös om jag minns rätt.
blandat
”Tidig åkerskivling” är det nog Lena – och jag tar mig friheten att lägga ut bilder på vittskilda nyfunna tidiga.
De flesta i ved- och barkrester på flistuggningsplatser ser ut som på bild 1, men det finns extremt mycket mörkare, minst tegelsoppsfärgade.
I vägrenar är din bleka typ vanlig och jag såg ovanligt många såna häromdan vid skallgång efter förrymd hund med koppeldosa och allt. Återfanns fastnad i skogen av husse – båda i gott skick.
Hade då inte tid att ta några bilder men stoppade några frk i fickan att ta fram vid dagens slut! Fotbrutna var de dock då!
Jag undrar fortfarande dels hur olika de får se ut, dels varför det felvisande svenska namnet får bestå!
Din sista bild tror jag föreställer någon av de till utseendet m.m. likaledes enormt vittskilda bleka nagelskivlingarna…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.