0 591 visningar

11 svar

Mest dunkelt och mörkskivat??

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 09:59

1. Trolig vårrödskivling, 5-7 cm diam. i starkt grandominerad, ängsartad barrblandskog, hög bonitet, kalk m.m.

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 10:03

2. En annan rödbrun invid stor sälg och tallar i vårmussegrantrollskogen..
Tacksam för utlåtande!
Och så vargmjölk m sällskap på granstubbe i den spanska körvelskogen.

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 10:05

Den här 3 cm lilla växte alldeles ensam i mittremsan på en åkerbilväg som snart övergick till skogdito.
Hittades under den vilda jakten på en liten rymhund i fara och hamnade då i fickan efter två snabbskott.

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 10:08

Och så en lav på asp – men inte asplav? Tills m den något rött, alglikt men… Till sist ett blåfattigt midsommarblomster.
Idag skulle vi på sommarfest i Börje, men hoppas nog på bättre väder till midsommar…

0

Irene A

17 jun 2012 kl. 11:03

1. är nog inte vårrödhätting, snarare en spröding
2. kan vara sommarspindling
3. ser ut att vara en urblekt mörk åkerskivling

Slemsvampen överlåter jag åt andra som kan dem bättre..

0

Tony S

17 jun 2012 kl. 11:09

Några tveksamma svar.
1. Liknar mest en spröding.
2. Är väl en spindling av något slag.
3. Agrocybe?
4. Bör vara veckkantlav, Lecanora allophana och rödfärgsalg, Trentepohlia umbrina.

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 11:46

Tack irene och Tony! Spröding av ngt slag - OK! Men jag har aldrig lagt märke till nån liknande…
Sommarspindling likaså OK! Ska hämta hem en nästa gång.
Men jag har aldrig sett en så gladfärgad mörk åkerskiving. Men den är kanske lika skum/mångartig som den tidiga!
Veckkantlav, stämmer säkert - har sett den på alm och algen “visste” jag - har den hemma på gårdseken. Men här på aspen är den annorlunda. Ska dit och kolla närmare. Men kanske sitter den bara på underlag med konstig struktur!

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 19:46

Så snart som dagens syndaflod ebbat ut traskade jag ut för att hämta hem några av spindlingarna. Det hade gått 3 dygn och 3 timmar sen sist.  Jag hittade inte gruppen från i onsdags – men väl en annan på nästan samma ar.  Den nya gruppen var övermogen/i upplösningstillstånd men den fanns!  Och den fanns nära en tall, nära sälg och en hel massa olika, noterade lövträds- och buskplantor.

0

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 19:47

Några fick följa med hem för avbildning och försöker nu bli torra. Den rodnade foten passar väl bra till C. vernus?
I går kollade jag Artportalen. Ingen rapport från Uppland, men åtminstone ett fynd finns i herbariet i U-a.

0

Irene A

17 jun 2012 kl. 20:15

Javisst, den rodnade foten (+ den trådskivlingsaktiga hatten) passar bra ihop med C. vernus.

0

Glömde nämna

Irene A

17 jun 2012 kl. 20:17

att jag har hittat sommarspindling i närheten av björk och lind.

0

Glömde nämna

Jan A, Uppsala

17 jun 2012 kl. 21:51

Skojigt irene. och jag undrar om inte den här arten är “obeständig” och därför svår att hinna se. Jag vet precis var onsdagsfrk fanns och de var redan idag “borta”!
Lövträd och -buskar inom lämpligt avstånd är här sälg, rönn, hassel, ek, hägg, getapel, skogstry, måbär och Rosa - en bra meny - och så finns ju tall och gran…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone