Tack irene och Tony! Spröding av ngt slag - OK! Men jag har aldrig lagt märke till nån liknande…
Sommarspindling likaså OK! Ska hämta hem en nästa gång.
Men jag har aldrig sett en så gladfärgad mörk åkerskiving. Men den är kanske lika skum/mångartig som den tidiga!
Veckkantlav, stämmer säkert - har sett den på alm och algen “visste” jag - har den hemma på gårdseken. Men här på aspen är den annorlunda. Ska dit och kolla närmare. Men kanske sitter den bara på underlag med konstig struktur!
Så snart som dagens syndaflod ebbat ut traskade jag ut för att hämta hem några av spindlingarna. Det hade gått 3 dygn och 3 timmar sen sist. Jag hittade inte gruppen från i onsdags – men väl en annan på nästan samma ar. Den nya gruppen var övermogen/i upplösningstillstånd men den fanns! Och den fanns nära en tall, nära sälg och en hel massa olika, noterade lövträds- och buskplantor.
Skojigt irene. och jag undrar om inte den här arten är “obeständig” och därför svår att hinna se. Jag vet precis var onsdagsfrk fanns och de var redan idag “borta”!
Lövträd och -buskar inom lämpligt avstånd är här sälg, rönn, hassel, ek, hägg, getapel, skogstry, måbär och Rosa - en bra meny - och så finns ju tall och gran…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.