0 328 visningar

12 svar

Nyfiken på vilken

Lena M

18 jun 2012 kl. 07:42

svamp det här är? Den   gick lite åt gammelrosa i hattfärgen och växte i barrmatta , troligtvis plantead granskog.

Nästan säker på att att de champinjoner jag såg / plockade där i går också var sommarchampinjoner. Lokalen ligger ca 3 km fågelvägen från den tidigare.

okänd och sommarchampinjoner

0

Lutvaxing

Hans v E

18 jun 2012 kl. 10:09

..dök genast upp i huvet på mig.

0

Lutvaxing

Lena M

18 jun 2012 kl. 10:56

Är inte det en höstsvamp ? Tror att jag har den kvar i svampkorgen, skall kolla.

0

Tina Nordberg

18 jun 2012 kl. 13:25

I mitt huvud dök rättikhätta upp.

0

OBS

Hans v E

18 jun 2012 kl. 15:38

Jag har inte sagt att det nödvändigtvis ÄR lutvaxing.

0

Lena M

18 jun 2012 kl. 17:13

Jag tror inte rättikhätta, tycker den var för stor för att vara den, såg sådana idag förresten.
Så en ny granbarrskog med mkt. vårmusseroner, det är bara att komma och plocka, jag vill inte ha flera.

rättikhätta

0

Michael Krikorev

18 jun 2012 kl. 21:13

Tror på rättikhätta och sommarchampinjon…

0

Hans v E

19 jun 2012 kl. 00:23

Den senare ser ut som rättikhätta ja, men inte den första.

0

sommarticka

Lena M

19 jun 2012 kl. 09:03

Tackar för svaren, jag får ge mig, trodde inte att rättikhättorna kunde bli så stora.
Håller med Hans :).

0

Strumpticka ? Blekskål ?

Lena M

19 jun 2012 kl. 09:08

Två frågetecken till.
Är det strumpticka på de första bilderna, växte på allåga?

Blekskål ?
Blandskog, gran och björk.

Ticka och skålsvamp ?

0

Strumpticka ? Blekskål ?

Hans v E

19 jun 2012 kl. 12:01

Tratticka (Polyporus melanopus)och kompostskål (Peziza vesiculosa) är mina förslag.

0

Strumpticka ? Blekskål ?

Irene A

19 jun 2012 kl. 12:09

För mig är det en typisk strumpticka - den större modellen.

0

Strumpticka ? Blekskål ?

Lena M

19 jun 2012 kl. 18:45

Tack för tips på tickan och skålen, men den sistnämda, kan det vara kompostskål, de jag såg var så ljusa ?
Bredvid tickan fanns en mindre, helt vit, är det samma art ?

Ticka och skålsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone