0 391 visningar

5 svar

Nejlikbroskskivling?

Fredrik S.

18 jun 2012 kl. 12:22

Jag blev nyfiken på några svampar jag hittade i gräsmattan, inte minst därför att jag hittat flera ganska så stora bestånd. Jag tycker att Nejlikbroskskivling stämmer rätt bra: urnupna, glest sittande skivor, seg fot som ventilgummi, god kryddig doft (men jag kan inte säga om det är nejlika). Någon som har andra förslag?

Nejlikbroskskivling (Marasmius oreades)?

0

Jan A, Uppsala

18 jun 2012 kl. 12:46

Bra förslag, tycker jag.
Och de luktar inte alls så kryddnejliklikt…
Jag tycker att Cortins tillagningstips; stekta hattar kryddade med riven mesost är riktigt bra!

0

Tina Nordberg

18 jun 2012 kl. 13:19

Jag steket foten med, det ger ett härligt tuggmotstånd.
Skynda att plocka, de passerar snabbt bäst före.

0

Jan A, Uppsala

18 jun 2012 kl. 13:28

Jag torkar fötterna och gör svampmjöl av dem - lättare att tugga som sås!

0

Michael Krikorev

18 jun 2012 kl. 21:15

Visst är det nejlikbrosking, omisskännlig på den kryddiga doften. Passar bäst stekt, eller torkad och pulvriserad smaksättare i såser och soppor.

0

Fredrik S.

18 jun 2012 kl. 22:16

Smakade på ett par hattar - smakade inte alls illa, och inte mår jag illa heller. Jag får väl ge mig ut och plocka tidigt imorgon om de nu fort blir dåliga. Cortins tips ska provas, Jan!

Tack för era svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone