Mellan söndagsskurarna blev det mitt på dagen en kort lundtur med fåfängt försök få fint foto av det vita på sista bilden i serie 2.
Blir nog tvungen att skära loss en bit besvampad ved och ta hem till kuvösateljen. Tycker de ser ut som något miniatyrfingersvampartat…
På den murkna sälgstamändan hade det givetvis hänt mycket till kl 12.40, alltså på ett dygn (och 15 min). Många rödaktiga klumpar hade tillkommit och de på gårdagens bilder (den största då och nu c 2 cm) hade mognat en del (sista bilden) men ska återbesökas! Ovanligt kompakta glansgrynkolonier kanske, även om jag aldrig sett liknande…
Hej Jan tror du hittat samma sak som jag hittade i går, tror själv att det är en fingersvamp. Slemhornen har en annan form, jag var förbi idag där slemhornen växte på en gammal granstubbe. idag var det bara transparent slem kvar.
Se bilder 1 och 2 är slemhorn och svampen på 3 bilden har en helt annan växtbetingelse, fruktkroppen kommer direkt ut från substratet. Slemhornen bildas ut ur ett slem som täcker substratet.
Tack för förslag Irene! Bikaksvamp har jag aldrig sett - tidigare - och den är inte omöjlig, men…
Jag kommer att följa upp den - tar 5 min att traska dit!
Slemhorn tror jag inte alls på; bör inte se ut så! men även jag kan ju någon enstaka gång tro fel…
Ska skära loss en spåna med bebyggare - snart. Bor ännu närmare!
Tycker allt funkar idag, Kjellin!
Har nu varit ute och hälsat på både de röda och de vita.
Först bild (kl 19.20) på de röda jag hittade igår, sedan på de dagsfärska. Om det är bikaksvamp, så beklagar jag, son till en hobbybiodlare (ålig i saminnelse), namnet. Sista bilden på hemtagna svampspånor med de vita…
Jodå Hans, jag har läst vad som finns någorlunda åtkomligt om bikaksvampen, Tubifera ferruginosa. Är faktiskt någorlunda läskunnig och dessutom sedan barnaåren kunnig om/i hur en ”bikaka” ser ut. Dessutom kan jag meddela att artportalen kallar denna storsvamp för bikakssvamp! Dyntaxa har också den ”stavningen”...
Jag måste också säga att det var mycket förutseende av mig att kolla myxgänget i det sista kvällsljuset i går, med tanke på nuvarande väder nästan snillrikt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.