Apropå Bengt S inlägg bland “mina” sommarkantareller. Jag brukar plocka KJ i en blandskog (rätt gles) vid Ö-ljunga och där växer det mycket somliga år och inget alls vissa år. I år skulle det då vara mycket KJ om din vartannatårsteori stämmer.
PS Tyckte det var bättre att öppna en ny tråd DS
Jag har plockat Karl-Johan och sålt i många år,, vissa år är det ju enormt med Karl-Johan överallt, vissa år knappt något..
Jag tror (utan att veta) att det förhåller sig så här:
De år det är en väldigt varm sommar och skogen torkar ut ordentligt blir det väldigt mycket Karl-Johan..
De år det är mycket regn och ingen rejäl värmebölja under en längre tid blir det inte så mycket KJ, destå mer kantareller..
Sista gången vi hade riktigt mycket KJ hos mej (norra Västergötland) var 2008, sedan dess har det varit sämre…
Min alldelses egna tolkning av tingens ordning avseende Karl-Johan får också visst stöd i gamla svampböcker där man kan läsa “särskild ymnig förekomst efter varma somrar”
Som det ser ut just nu blir det ju alltså inte så mycket Karl-johan, däremot mycket kantareller, vilket ju redan verkar vara “på gång”
Sommaren är ju inte slut än men vi får väl se runt 20 Augusti o framåt..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.