0 456 visningar

8 svar

Frågesvampar från midsommarhelgen

Lena M

25 jun 2012 kl. 08:01

Kanske någon kan hjälpa mig med namnsättningen på dessa svampar.

1. Beiga, större skivlingar som växte i gräset på sidan om skogsväg, blandskog, mest tall.

2.På gamla höbalar i ett djupt dike fanns bläcksvamp, men vilken art ?

3.Den här svampen känns bekant men jag kan inte plocka fram namnet, vad heter den ?

4.Också på höbalarna, vad är det ?

skivling och bläcksvamp

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 08:06

vå arter till !

Också på höbalarna, men vad heter de ?

Vet inte vad

0

Jan A, Uppsala

25 jun 2012 kl. 08:50

Liknar sommarmusseroner - de första alltså - med ovanligt mörk mitt. De sista ser ut som sprödingar, kanske vitj-, som kan växa och se ut nästan som bofinkar…

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 08:52

Jag kollar upp, var också inne på någon spröding, de ser goda ut :) .
Det börjar stänka här, regnet hänger i luften !

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 10:34

Jan, vad tror du om mörkmusseron och vit sprödskivling ?

Nu har regnet tagit fart men jag hann en snabbis till kohagen, 2 ch. och 6 grynsopp såg jag.

0

Jan A, Uppsala

25 jun 2012 kl. 10:51

Vitspröding var ju min första, vilda gissning - din sista bildsvamp tyx mig rödsporig…
Sånt väder - men bara det ger sig, så!

0

Hans v E

25 jun 2012 kl. 11:33

1. En “munkhattskivling” som Danskarna kallar släktet Melanoleuca, eventuellt M. grammopodia - Isabellmusseron.

2. De mindre bläckingarna är svåra, men det finns t.ex. en som heter halmbläcksvamp (Coprinopsis macrocephala).

3. Ja, vitspröding brukar kunna vara så där brun i början.

4. En skölding, men troligen inte den vanliga hjortsköldingen.

0

Bo E

25 jun 2012 kl. 14:15

serie 1 vet ej
serie 2
kan det vara sprödskivling
?

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 14:45

Tack Hans för dina förslag !
1. Isabellmusseronen är utseendemässigt likt de jag såg, men i boken beskrivs den som svagt trattlik.
2. Bläcksvampen, ja varför inte halmbläcksvamp.
4.Sköldskivling kanske, foten är gråbrun längststrimmig på vit botten ?

Fot på sköldingen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone