0 309 visningar

5 svar

svamp o annat från midsommarhelgen

Bo E

25 jun 2012 kl. 14:25

serie 1
I gryningen när de flesta somnat på midsommarfesten gick jag en sväng i trädgården och fann denna
som stod kvar efter det att ett 20-tal människor dansat och festat o rest diverse tält i samma trädgård
det kallar jag naturhänsyn !!!

foto: Bo E-son

0

Bo E

25 jun 2012 kl. 14:34

orange kamskivling kallar jag den
vad tror ni ?

serie 2
hemma i Örebro igen blev det en söndagspromenad i Sörbyskogen
inga kantareller ännu men några småsvampar som trattnavling på murken granstubbe och en ynka sommartrattskivling
smått och tunt…
nu är nog säsongen över för murklor och vårmusseroner så inget sådant på ställena där de funnits tidigare år - nu ger jag upp dem och väntar på annan matsvamp

Kunde inte motstå att ta en bild på denhär krabaten som stod o trampade i fågelbajs ....

foto: Bo E-son

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 14:54

Ja orange eller brun kamskivling är det, de är vackra svampar.

Allt är segt, det är för kallt, det regnar, hoppas på värme snart.

0

Hans v E

26 jun 2012 kl. 10:30

Håller med om Amanita crocea. Intressant är att velum partiale har lagt sig som fjällkransar på foten!

0

Jan A, Uppsala

26 jun 2012 kl. 11:40

Inget ovanligt att kamskivlingar - och andra flugsvampar - har vattrad eller t.o m. flockig fot! Såvitt det lilla jag vet inget velum partiale…

0

Bo E

26 jun 2012 kl. 12:11

man ser det ibland på större xemplar
vet dock inte om det är en artspecifik egenskap eller om alla kamskivlingar kan bli såhär men ofta ser man det på¨de som växer i parker och trädgårdar och står fria som denna
minns inte att jag sett det på de mörkare bruna varianter som växer i mossig barrskog (men kan minnas fel)

på bilden ser jag oxå vem som gjort åverkan på foten, vilket inte gick att se i verkligheten då den satt gömd under hatten

det som förvånade var ju oxå att ingen människofot gjort åverkan under en hel dags fest !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone