0 434 visningar

13 svar

Vilken svamp?

Gula

25 jun 2012 kl. 17:41

Växer vid får- och hästhagar i gräs.

0

Lena M

25 jun 2012 kl. 18:55

Vilken konstig svamp, har aldrig sett något som ens liknar denna. Hoppas också få veta , vad.

0

Irene A

25 jun 2012 kl. 19:08

Det är vit åkerskivling, Agrocybe dura (den går också under namnet Agrocybe molesta). Trevligt fynd, det finns faktiskt inte så många fynduppgifter av den!

0

"JAS" Helsingborg

25 jun 2012 kl. 19:12

Kul fynd Gula, grattis till den:)

0

Gula

25 jun 2012 kl. 20:19

Oj, tack! Det fanns ganska många av dom. Trodde det var nån som fått spader av vädret och egentligen såg annorlunda ut ;-)
Tack!

0

Hans v E

25 jun 2012 kl. 23:47

Vit åkerskivling med så svarta skivor och vit egg!? Nej, jag tror mera på vit kragskivling.

0

Bo E

26 jun 2012 kl. 12:33

tänkte oxå spontant “åkerskivling” men vet ej att det finns en art som heter “vit åkerskivling”
trodde blekheten och den uppspruckna hattytan berodde på torka och solpåverkan
vissa champinjoner kan oxå spricka upp på det viset - ja de flesta hattsvampar har väl den egenskapen
?

0

Irene A

26 jun 2012 kl. 13:17

Den vita åkerskivlingens bästa kännetecken är just att hattytan spricker + att den har mörkare sporer än de flesta andra åkerskivlingar.

Kragskivlingar krackelerar inte på hatten som den här.

0

"JAS" Helsingborg

26 jun 2012 kl. 15:23

Det är alltid bra att ta kollekt när man hittar något man inte känner igen eller känner att - “Den här skulle jag vilja ha bestämd”.

Jag skulle vilja ha ett kollekt på varmt väder som jag kunde ta fram nu;)

Ha de gött där ute!

0

Bo E

26 jun 2012 kl. 15:48

det varma vädret är på väg och idag regfnade det bara EN gång i alla fall hittills….

0

Gula

26 jun 2012 kl. 20:21

‘Tittade till’ svamparna idag och knäppte en bild av den konstiga hattytan….

0

Karl S

26 jun 2012 kl. 20:54

Häller med Hans om att det verkligen ser ut som en kragskivling. Inte ens Agrocybe dura har så mörka sporer som lamellerna visar. Jag känner gott den senare, som kommer troget varje år på Klikten.

Här är en kollekt av Stropholoma magnivelaris med starkt krakelerad hatt. Nu menar jag inte att Gulas svamp är denna art, men det finns många kragskivlingar som spricker upp.

0

Fredrik S.

1 jul 2012 kl. 21:42

Jag har också hittat en svamp med “konstig”, uppsprucken hatt. Men det är nog knappast samma svamp. Ville inte rycka upp ett ensamt exemplar, men det ser ju ut som en sopp i alla fall.

0

Irene A

1 jul 2012 kl. 21:45

Visst ser det ut som en sopp. Kan bara gissa på finluden stensopp, eftersom det är en av de tidiga arterna..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone