Vad kommer det sig att den rödbruna stensoppen, tillskillnad från KarlJohan inte verkar bli angripen av vare sig snylting eller insekter?
Har hittat enorma ex denna höst på 1, 5- 2 kilo utan ett maskhål och fasta som “gurka” i foten.
Per D - håller med ang. känslan av högre densitet om än att det förekommer precis tvärtom, exempel finns från plockade ex idag. Bo E -rätt uppfattat är att kj inte nödvändigtvis behöver stå i direkt anslutning till tall. Ex kan finnas en bit ifrån. Avslutningsvis - under humuslagret kan rester av tall finnas som vi inte ser och trots nyligen gjord avverkning så poppar de upp i alla fall.
Här är mitt inlägg som hamnade fel!
Har oxå hittat dem i ganska grandominerad terräng.
Vet inte riktigt vad jag ska tro.
Kan tall-kalle kanske vara barr-kalle?
Å andra sidan har jag oxå hittat fina Karl-Johan med gran.
Fast ofta finns det ju lövsly i närheten.
/Bo E
Ja, sen tror jag oxå på att det kan finnas tallrötter kvar lång tid efter avverkning…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.