Har varit på en liten tripp till Danmark, skåne, Blekinge, Småland o Öland. På Öland var vi bl a på Arontorp där jag tog bilder på våradonis (Arontorpsrosen), Tyvärr lite sent på våren, dom hade blommat över. Det fanns dock rätt många av denna rara växt.
Den blommande rylörten är dock fotograferat hemmavid (Bromma).
Tack Dieter, för den trevliga hälsningen med intressanta bilder. Arontorps ros träffade jag på 50-, 60- och 70-talen – en fantastisk växt. Rylen har jag inte träffat på sedan upptäcktsfärderna i mina hemtrakter runt Ö Vingåker. Där hittade jag den första gången 1952 och sedan ännu åtskilliga ggr. Den är vacker, särskilt i blommande, tätare bestånd. Tyvärr har jag (ännu) inte sett den i de ”nyaste” hemtrakterna – men där/här finns som väl är en del annat snyggt, t.ex. glupar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.