0 285 visningar

3 svar

Forumregler

Ingrid L

27 jun 2012 kl. 08:48

Jah brukar titta in på forumet då och då och märker att det finns ett problem som inte tas itu med. Det finns forumregler om trevlighet, att inte uppträda under flera namn. Som åtgärd står det att inlägg kan tas bort och blockering. Tyvärr verkar det bara vara tomma hot. Kan det inte vara bra att gå vidare och sätta ner foten nu? Snart kommer många fler söka sig till forumet. Är det verkligen såna här fåniga gräl som ska visas upp?

0

buffy

27 jun 2012 kl. 13:54

Jag tycker att de otrevligaste brukar bli blockerade. Det brukar mest vara en person, och honom är man rätt van vid numera. Att sg inte har inlogg är förmodligen av folkhälsoskäl, svampokunniga ska ha möjlighet att ställa frågor och söka info utan allt för mycket krångel.

Att uppmana otrevliga troll att sluta vara otrevliga är rätt uddlöst eftersom de är mkt väl medvetna om att de är otrevliga, och det är själva deras syfte.

Bästa sättet att hantera troll på är att tiga ihjäl dem även om det kliar i fingrarna på en att svara på deras dumheter.

mvh

0

Bengt Sandh

27 jun 2012 kl. 17:43

Många nya har tillkommit här genom åren som hade turen att slippa alla vidrigheter som en viss person genererade för några år sedan.

Om man jämför då och nu så är klimatet här väldigt fint i mina ögon även om vissa meningskiljaktligheter uppstår då och då. Jag ser inget fel i att man kan tycka olika och att man därmed också har full rätt att fritt få uttrycka sig utan att somliga mer eller mindre vill lägga munkavle på dem som känns obekväma.

Låt gärna stickor och strån ryka ibland, allt måste inte vara vattenkammat MEN RESPEKTEN FÖR VARANDRA måste vi alla hjälpa till att värnas om.

Sedan anser jag att experterna som skriver här inte får betraktas som “besserwissrar” eftersom de förmedlar den kunskap som inte vi vanliga lekmän besitter. Vissa är lärare och andra elever och då tycker jag att man ska lyssna på och respektera lärarna. Det är ju så vi människor skaffar kunskap. Nästan allt vi lär oss i livet kommer till oss genom andra människors förmedling av den lärdom de besitter.

Att bli betraktad som “besserwisser” är alltigenom negativt eftersom det ordet är så värdeladdat. Ibland är gränsen hårfin men ett kännetecken för en “besserwisser” är att han/hon inte äger den kunskap som han/hon tror sig besitta och därmed då och då påstår rena felaktigheter.

En “besserwisser” har också den dåliga egenskapen att ständigt i sin egen präktighet försöka att se ner på och mästra andra personer. Så gör inte en riktig expert så det är dem vi ska värna om.

0

Roy

28 jun 2012 kl. 23:30

Huvudet på spiken, Bengt! Hoppas att vi alla får njuta av en fin svampsäsong och en god ton på forumet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone