0 359 visningar

9 svar

Hjälp med nyckelpiga

Frida T

28 jun 2012 kl. 09:07

Hej alla svampvänner!

Jag vet att detta är ett forum för svamp och inte nyckelpigor… men jag tror att alla ni har ett stort naturintresse där även små pigor ingår? Nu är det så att den här lilla nyckelpigan Hippodamia notata är dåligt känd i Sverige och jag skulle behöva eran hjälp! Jag skulle vilja att ni håller utkik efter denna då ni befinner er vid vanliga brännässlor. Om ni ser något misstänkt fota gärna! Det är viktigt att halsskölden blir med på bilden.

Tusen tack på förhand!

Frida Turander
mail: veckansfotavtryck@hotmail.com

Hippodamia notata

0

Boman

28 jun 2012 kl. 10:53

Lovar att kolla, det var en söt gynnare!

0

Bo E

28 jun 2012 kl. 12:08

ska kolla efter den

svagt minne att jag sett dessa lite mer orange o ofta ganska små pigor nångå¨ng
men så värst vanliga är de inte här i takten

ser jag den så fotar jag, eller gör ett försök i alla fall…

0

Tina Nordberg

28 jun 2012 kl. 22:41

Om bara pigan dyker upp så ordnar det sig nog med bilden.

0

Lena M

29 jun 2012 kl. 18:46

Är det bara nyckelpigorna som finns bland nässlor. Såg en idag vid vägkanten men det blåste så det var svårt att få till en skarp bild.

0

Frida T

29 jun 2012 kl. 18:57

Tack för att ni håller utkik! Den här arten finns bara vid nässlor då deras larver lever av små löss som finns på nässlor :)

0

Gula

29 jun 2012 kl. 19:30

Tack Frida! :-D Tack vare dig fick jag en bra bild på den humlelika dagsvärmaren och skulle aldrig ha upptäckt den om jag inte närsynat nässlorna efter din nyckelpiga! ;-)
Men några nyckelpigor såg jag inte till…

0

Frida T

29 jun 2012 kl. 19:39

Härligt!! Det är mer myller av liv i nässelsnåren än vad man först kan tro :)

0

Tina Nordberg

29 jun 2012 kl. 23:58

Den här färglicken trivs också bland nässlor.
Solen sken en stund i tisdags och då passade en del fjärilar på att ta en flygtur.
Rödfransad björnspinnare Diacrisia sannio.
I helgen ska vi från Västmanlands botaniska förening ut på inventeringsläger, då ska jag be hela gänget rota i näselsnåren :)

Rödfransad björnspinnare Diacrisia sannio 3

0

Frida T

30 jun 2012 kl. 19:12

En av mina favorit fjärilar :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone