Ja man blir ledsen. Man får sätta sitt hopp till reservaten, men som alla som läst Zarembas artiklar om skogen i DN vet, finns det inte stor chans att dom ska bli fler framöver. Problemet är (enligt artiklarna) vår nuvarande jordbruksminister, som driver äganderätten in absurdum.
Området kring Gesundaberget är hårt ansatt. En av mina favoritdungar blev kalhugget till hälften i vintras. Därifrån rapporterade jag bl a Bryoglossum rehmii för ett par år sedan, och jag hade många potentiellt nya arter på lokalen.
Vilken passande rubrik..!
Vi har väl lite till mans utsatts för chocken att upptäcka kalhyggen på några av våra finaste svampställen varje gång en ny svampsäsong börjar.
Varje höst får vi leta upp nya ställen för att hitta trattkantareller, för dom gamla har blivit avverkade. Det är nästan så att man känner sig förföljd av skogsmaskinerna..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.