0 378 visningar

9 svar

Bild-Recept Gamla Kantareller

Kjellin :)

30 jun 2012 kl. 20:07

Städade frysen idag då det lär bli ganska mycket kantareller o annan go svamp i år :-)

Plockade fram Bleka kantareller från förra året, infrusna i isblock, dessa åkte ner i stekpannan.

Detta recept fick jag av Matlagnings Guden Dagmar Uppman (R.I.P)  Då kör vi!

Mästerverket skapade Dagmar på 30talet, viktigaste är 3 saker, Torrt fruktigt vin från Alsace, GT är bästa druvan, apelsin och Curry

Stek svampen i mycket smör, när vätskan i svampen är på väg att reduceras bort, ner med 1dl av det franska vinet, en knivspets Curry, 4 msk färskpressad saft av apelsinen + 2 msk finhackad gul lök.

Ner med 2 dl grädde är vätskan är praktiskt taget borta. Ställ undan och svalna.

Koka valfri pasta, när pastan som nästan är klar och ångar i ett durkslag, hetta upp svampen och ner med lite grädde så du får den gräddig, låt svalna och ner någon minut och med ett par stänk vin så kommer vinsmaken tillbaka.

Resten av vinet går ner i ett bra glas :-) Obs bra vita viner skall serveras vid 14-16 grader annars får man inte maximal smakupplevelse!!!!!!

Trevlig matstund ;-)

0

Tony

30 jun 2012 kl. 20:39

oj oj. Ser så bra ut. Jag blir sugen direkt.

0

Birgitta D

30 jun 2012 kl. 22:53

Fast det är nästan syndigt plocka så små kantareller.

0

BaWa

1 jul 2012 kl. 09:14

Inte nästan Birgitta, det är syndigt. Tänk vilket liv det skulle bli om ex.vis fiskare plockade upp och tog hem ex.vis laxöringar på 10 cm.

Varför kan inte folk vänta och ge svampen en chans att växa upp….

0

Ingrid L

1 jul 2012 kl. 09:52

Ser härligt ut och funkar säkert bra på färsk kantarellskörd också.

0

Obildade Gnällspikar

1 jul 2012 kl. 19:56

Små plockas på våra stigar, de blir tyvärr inte större! Och vad gör det? de är fantastiskt goda :-) Min bleka kantisar plockar jag om 2- 3 veckor och de är jättestora och de finns i mängder på hemliga ställen!!!!!

0

Obildade Gnällspikar

guza

1 jul 2012 kl. 20:15

små söta färskpotatisar…späda morötter…sparris…sockerärter där inte ärtorna utvecklats…är det också syndigt??? De små fina fasta kantarellerna är ju de som smakar bäst-precis som de andra primörerna jag nämnde!

0

Obildade Gnällspikar

Pochahontas

2 jul 2012 kl. 09:00

Funderade faktiskt på om plockning av små svampar kan förstöra något… Hittar ingenting om det så... Och som sagt, de små är ju väldigt goda

0

2 jul 2012 kl. 10:34

Så är det, små kantisar är primörer!

0

Kristina i Lund

2 jul 2012 kl. 21:15

Bor man i tättbebyggt område måste man plocka smått, om man vill ha något ö.h.t. Tar inte jag dem så tar någon annan dem. Tyvärr.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone