Spännande kamera du köpt Svampe!
Du jobba in den lite i sommar och ge oss lite fina höstbilder.
Gillar färghanteringen, verkar vara bra glugg! Villken tog du bilden med?
Kör själv med en Samsung EX1 som substitut för tillfället. Mindre sensorer brukar funka bättre till Macro.
Spara själv ihop till en ny Hasselbladare!
Lär nog ta ett 1 år till innan jag kan köpa en, min förra vart stulen :(
Kvalitet är en grundförutsättning men det var inte poängen min kontext. Små censorer har större skärpedjup (Macro) och lämpar sig bättre vid macrofotografering.
Sedan går utvecklingen rasande snabbt och idag kan man få en kompakt kamera med både bra lins bättre censorer för runt 2000 spänn som fixar lysande macro bilder. Glöm sedan hög känslighet på censorn, viktigare är
linsens kvalitet och ljuskänsligheten på gluggen.
Vid analogtiden så var det bländaröppningen som hade betydelse på skärpedjupet. Om det har ändrats bara för det har blivit digitalt tvivlar jag på. Fotografering med avbildningsskalor mellan 1:10 och 1:1 brukar kallas makrofotografi, med större skalor kallas det mikrofotografi. Sen gäller det upplösningen på sensorn. Är linsen dåligt så spelar det ingen större roll hur många pixlar det är på sensorn. Med en liten sensor är det enklare fylla sensorytan med det tänkta objektet. Skall man fylla samma objekt med en större sensor kommer du troligtvis behöva förstora. Det kräver mer av utrustningen. Det är kanske detta du menar? Jag kan hålla på ett tag till men nu misstänker jag att antalet inmatade tecken närmar sig max för detta forum. Sök på macro/makro så får du säkert det bättre förklarat. Önskar dig en trevlig sommar jag återkommer säkert med fler bilder bara jag blir vän med min kamera.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.