0 710 visningar

15 svar

Tofsskivling ?

Lena M

2 jul 2012 kl. 19:24

Jag besökte ett ställe på em. för första och sista gången, för oj så svår terräng det var. Det enda jag såg av intresse var de här svamparna och kan det vara fjällig tofsskivling ?
Tiden och lokalen stämmer dåligt, under gammal gran i barrmatta. Vad tror ni det är ?

tofsskivling ???

0

Jan A, Uppsala

2 jul 2012 kl. 20:15

Är det inte nån honungsskivling, då!?

0

Irene A

2 jul 2012 kl. 22:52

Jag tror att det är en fjällskivling, och den ser mycket intressant ut. Den påminner om spärrfjällskivling, Echinoderma aspera, men den arten har en mycket tydligare, hängande ring.

Det skulle kunna vara Lepiota cortinarius, slöjfjällskivling!
Vad tror Karl..?

0

Lena M

3 jul 2012 kl. 08:08

Har nyss tagit ett litet smakprov och jag tycker rädisa .

Den största av den var runt dm och de fanns 6 ex. Framför granen fanns en massa lövsly mot ängar och betesmark.
Skogen bestod till största delen av gamla granar med inslag av lite lövträd och många bäckar, kanhända att det en gång också varit betesmark.

0

Irene A

3 jul 2012 kl. 08:57

Kolla den här tråden från i höstas: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=207731&view=open&fnr=1

Det är ett ganska litet exemplar på Karls bild, den kan bli betydligt större.

0

Lena M

3 jul 2012 kl. 09:12

Ja nog är de lika varandra, nu blev jag nyfiken.
Få se om jag har tid att åka tillbaka för en närmare koll, jag glömde kameran i bilen i går så  jag tog 2 ex. med hem och tyvärr var inte nedre delen av foten med.

0

Karl S

3 jul 2012 kl. 22:18

Lena, som du sa ditt fynd liknar något Pholiota squarrosa, fjällig tofs, men den senare har gulaktig fot, vilket din svamp inte har om färgerna är OK, och den har oxo mer jämnt fjällig fot.

Jag tenderar att hålla med Irene om att det kan vara en Lepiota. I så fall finns ingen annan med så mycket velum (slöja) som din bild visar. Bland andra Pholiota kommer jag inte på någon det skulle kunna vara, Hatten var väl inte klibbig?

L. cortinarius har ganska varierande hattfärg, mitt fynd hade rosabrun hatt, medan din stämmer mer med andra fynd av arten. I nästa nummer av Svensk Mykol. Tids. kommer en artikel om arten där färgvariationen penetreras i detalj. Det vore fint om du kunde spara torkat material av ditt fynd så vi kan kolla närmare senare. Under tiden kanske du kunde kolla sporfärgen, och bekräfta att den är vit?

0

Hans v E

3 jul 2012 kl. 23:12

Det är klart att det är slöjfjällskivling. Den är ju väldigt Lepiota-lik och har slöja som en Cortinarius. Grattis!

0

Lena M

4 jul 2012 kl. 08:56

Jag försöker att ta ett sporprov och sparar ( torkar ) svamparna.

0

Karl S

4 jul 2012 kl. 18:38

Har du mikroskop eller känner nån som har, så kolla sporfärgen direkt.

0

Lena M

4 jul 2012 kl. 20:45

Nej jag har inte mikroskop och känner ingen som har ett sådant.

Försökte ta sporprov men utan resultat fast svampen legat sedan i fm.

Få se om jag kan åka tillbaka i slutet av veckan och om jag hittar platsen.

0

Karl

Lena M

5 jul 2012 kl. 07:29

Jag har ett par bilder på skivorna om det kan vara till hjälp ?

tofsskivling

0

Karl

Karl S

5 jul 2012 kl. 19:02

Hej Lena,
Ja det kan ofta vara svårt at få ut sporprov om svampen torkat lite eller inte är helt mogen. Många vitsporiga (ofta i Tricholomataceæ) verkar ha svårt att producera mogna sporer jämfört med andra.

Men om du sparat (torkat)  mogna exemplar så löser det sig. Vi kan kolla på dom sen. Skicka gärna en hattbit till mig. Jag skriver ogärna epostadresser i fora, men du hittar min på
http://karl.soop.org/
under “Kontakt”.

0

Karl

Lena M

6 jul 2012 kl. 20:05

Nytt ex. hämtad idag och svampen är vitsporig, bifogar en dålig bild.
Jag hittar ingenting att läsa om Lapiota Cortinarius ( om det är den ). Någon som har info, kan berättaom svampen ?

svampsporer

0

Karl

Karl S

7 jul 2012 kl. 16:48

Du kan läsa om arten i det kommande numret av Svensk Mykol. Tidskr. Annars är det ganska tunt. Arten är ovanlig eller sällsynt i hela Europa. Om du kan få tag i det tyska mastodontverket:

Krieglsteiner G., 2003: Die Großpilze Baden-Württembergs, band 4 — Verlag Ulmer: 75.

så finns där en ganska utförlig beskrivning med bild. Marcel Bon behandlar den i sin monografi om Lepiotaceæ. Även Enderle i sin monografi. Jag vet inte om det går att hitta dom på webben.

0

Karl

Lena M

8 jul 2012 kl. 09:03

Spännande, jag avvaktar resultatet av mikroskoperingen som kanske ger svaret på vilken svamp det är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone