0 402 visningar

10 svar

Myx-info och –fråga

Jan A, Uppsala

4 jul 2012 kl. 22:16

Sedan jag 23/6 hittade bikaksvamparna på en grov gl sälglåga har de fått besök minst en gång per dag, inget undantag. Detta har givit bilder och annat som jag skulle kunna redovisa när nyproduktionen upphört – vilket den ännu inte har!
Vid kvällens besök hittade jag en annan myx av märklig färg, blekt blågrön (blåtickefärg), nära några avlidna bikaksvampsamlingar. Fanns inte i går kväll. Det hela påminner ngt om ett slemhornstadium – men färgen!
De tre bilderna talar nog för sig själva… Vad är det?

0

Myx-info och -fråga

Jan A, Uppsala

4 jul 2012 kl. 22:18

Bikaksvamp - och annat jag tyvärr inte såg förrän på datorskärmen.  Får väl titta i morrn…
(Jag vägrar att stava som Dyntaxa och Artportalen gör, så fynden får väl förbli orapporterade…)

0

Kjellin :)

5 jul 2012 kl. 05:59

Hittade en precis liknande Myx som du Jan A för några veckor sedan, enligt Irene så skall det vara Slemhorn. Nu är jag novis på denna typ av organism så jag kan naturligtvis ha fel?

Slänger med en bild.

0

Myx-info och -fråga

Hans v E

5 jul 2012 kl. 11:11

Ceratiomyxa fruticulosa var poroides. Var den verkligen blå i “verkligheten”?

0

Myx-info och -fråga

Jan A, Uppsala

5 jul 2012 kl. 11:31

Javisst Hans, jag lovar och blev förvånad, men trodde inte att det kunde vara nåt annat. De lyste lång väg - som “mareldar”!
Ska dit senast i kväll igen och kolla - de dagliga rutinerna kallar!..;)

0

Myx-info och -fråga

Hans v E

5 jul 2012 kl. 15:05

I kväll har den nog mognat, torkat in och blivit vit!

0

Myx-info och -fråga

Jan A, Uppsala

6 jul 2012 kl. 20:53

Nej Hans, i går var blålyset fortf på – om än något svagare. Första bilden.
Idag såg den ut som andra bilden visar - blålyset ersätts nu av gulbruna ålderstecken. Fosforesceringen slocknar.

0

Myx-info och -fråga

"JAS" Helsingborg

11 jul 2012 kl. 14:38

Blåaktig har jag sett och några andra varianter.
1. blåvit
2. gul
3. rosa!? (vilken variant?) Uno E. är osäker, han har aldrig sett något liknande!

0

Myx-info och -fråga

Jan A, Uppsala

11 jul 2012 kl. 21:34

Man får väl leta rätt på nån färg du inte redan har sett då!..;)
Idag har jag på en barrlåga hittat en annan form - eller ngt helt annat - som ser ut som på bilderna.

0

Myx-info och -fråga

"JAS" Helsingborg

11 jul 2012 kl. 21:39

Blir nog slemhorn av det oxå:)

0

Myx-info och -fråga

Jan A, Uppsala

12 jul 2012 kl. 08:15

Precis vad jag var rädd för JAS, det (slemhornet) är nog värre än en bofink!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone