0 441 visningar

7 svar

Hjälp med tråding

Alf Pallin

8 jul 2012 kl. 16:55

I öppet läge, sandig jord bland uppvuxen ungtall och småbjörk f.d potatisland. Hatt ca 3 cm trådig uppsprucken med puckel, guldgul, gulbrun . Skivor först ljusa beiga sedan mörknande urnupna. fot ca 5 cm med fotknöl mörkare mot basen. Sporer knöliga gulbruna i KOH 7-8 x 10-11(12)my cistider med och utan kristaller.Inocybe jacobi?? Stämmer någorlunda med sporer och cystider men ej med bilder.

0

Tina Nordberg

9 jul 2012 kl. 15:38

Gissar på topptråding.

0

Irene A

9 jul 2012 kl. 16:11

Jag tycker att den liknar löktråding, Inocybe mixtilis, men den har kantad fotknöl och inte riktigt så stora sporer som du anger.
Visst kan du visa oss bilder på sporer och cystider också..?

0

Karl S

9 jul 2012 kl. 20:48

Håller med Irene, den är mycket lik I. mixtilis.

0

Alf Pallin

9 jul 2012 kl. 22:13

Tack för svaren Irene och Karl, om jag fortsätter i nyckeln funga nordica från I. mixtilis kommer jag till I.salicis där stämmer spormåtten bättre med mina mätningar också med bilder jag hittat på nätet. Skall göra nytt preperat och försöka få till bilder.

0

Hjälp med tråding, microbild

Alf Pallin

15 jul 2012 kl. 18:32

Här kommer försök med bild på sporer och cystider, har mätt sporer igen och måtten stämmer med de jag skrivit i första inlägget.

0

Irene A

15 jul 2012 kl. 21:21

Jag lutar ändå åt mixtilis, med så distinkta vårtor på sporerna.
Alf, jag ser ingen mätskala, så jag undrar hur du mäter dem? Om jag inte misstar mig alldeles, så räknas måttet utan vårtor..

0

Alf Pallin

15 jul 2012 kl. 22:02

Nytt försök nya bilder, nu fotade med systemkamera genom okularet 400 ggr förstoring, samt bild på foten med basalknöl och skivor. Mäter jag nu längst in i vinkeln på knölarna blir måtten ca 2 my mindre d.v.s ca 8-9 x 5-6.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone