0 1521 visningar

13 svar

Reklam! - Gul kantarellpremiär i Kil!

OlaH

9 jul 2012 kl. 22:46

Vet inte vart gränsen går för kommersiell reklam här på Guiden men antar att man kan lära utifrån om det blir bortplockat eller inte. :-)

Kan rapportera att vi hade säsongspremiär för kantarellköp på Wermlands Skogsförråd i Kil idag och in kom 189 kg till ett snittpris om 119 kr. Lägsta notering blev 72 kr / kg och den högsta 146,40 / kg. Skillnaderna beror på att vi strävar efter att betala rätt pris för rätt hanterad svamp. Dagens snittpris vittnar om att vi är ganska nöjda med snittkvaliteten på befintligt lager ikväll.
Som kuriosa kan vi nämna att allt är sålt på förhand och merparten hamnar i skåne till ett pris i vårt led om 250 kr + moms. Jag vet inte vad som händer sedan men en kvalificerad gissning är att det hamnar i butik under primörstatus till priser kring 400-500 kr / kg. Om någon ramlar på Svensk kantarell i butik i skåne under kommande helg så vore det kul med lite info.

Med detta vill jag alltså slå ett slag för Svensk svamp generellt och vår verksamhet i synnerhet.
Vi är alltid intresserade av nya leverantörer.
Här följer en direktlänk till våra ypperliga plockarinstruktioner:
http://www.wsfab.net/wp-content/uploads/2011/07/Plockarinstruktioner-för-svamp.pdf

Å här kommer länken till vår startsida:
http://www.wsfab.net/?page_id=7

Du kommer också rätt om du bara skriver wsfab.se i webbläsarens adressfält.
Både leverantör och kund är också alltid välkommen för mer info på 0554-689390
Om inte detta blir censurerat i Guiden så kanske jag återkommer med mer reklam, mer rapporter från Wermlandsskogarna, mer info om priser, när vi börjar köpa olika sorter, tips om hantering, anekdoter från exportframgångar, åsikter i berörande ämnen m.m.m.
I mån av tid svarar vi gärna också på frågor i alla relaterade ämnen.

0

Kurt

10 jul 2012 kl. 10:33

Svensk och svensk, det är väl inget som hindrar någon att plocka svampen (eller köpa upp svamp) i t ex Baltikum, och sedan sälja den till er som “svensk”.

0

Hans v E

10 jul 2012 kl. 12:31

Och så heter svampen i fråga kantarell.

0

Ingrid L

10 jul 2012 kl. 14:50

Den här infon kan säkert intressera flera. Bra att svampen kommer till nytta.

0

"JAS" Helsingborg

10 jul 2012 kl. 15:03

Humm, jag ser hur den baltiska/Polska svampen (Kantarellerna) ser ut när de ligger i butikerna, sådant skit som “jag” har sett skulle inte Ola ens ta emot. Jag har besökt Wermlands Skogsförråd i Kil några gånger och är imponerad av deras hantering och den höga kvalité som den svamp de hanterar håller.

Jag kommer upp och hälsar på dig i början sep. Hoppas att det finns lite gult guld kvar då;)

0

OlaH

10 jul 2012 kl. 19:31

Tack JAS! Du är alltid välkommen.

Kurt - man (jag) ska aldrig säga aldrig, men många har försökt sälja import till mig under årens lopp, men jag har uppfattningen att vi har motat det allra mesta av fel ursprung. Om någon alls har lyckats så har den gjort det såpass bra att det må vara hänt.

Tack Ingrid L för en sund åsikt i mitt tycke och Hans - jag hade blivit grymt besviken om ingen hade ramlat i “Gulfällan”. Tack Hans!
:-)

0

Ola H Plockartips

Elisabeth Jansson

13 jul 2012 kl. 00:15

Hej!
Jag måste bara fråga om jag fattat ditt info rätt när man plockar kantarellen från växtplatsen. Menar du att man ska skära utav den så roten och nedre delen av foten står kvar i skogen?

Om så är fallet så måste jag ifrågasätta hur många gånger som inte kniven kommer att beröra jord,mossa annat organiskt material och hur bra är det för nästa snitt på svampen om det kommit jord på kniven,och till slut en mycket slö svampkniv.

Sedan om man ska plocka så (om jag fattat det rätt) så innebär det att man måste böja kroppen mycket djupare för att åstadkomma den sortens plockning.
Jag själv är högerhänt och plockar oftast med vänster hand och skär av foten med höger hand och när jag skär av foten så gör jag det under tiden jag rätar kroppen,för att sedan lägga svampen i korgen. Jag frågar bara för att se om jag uppfattat plockarrådet rätt och inser att jag aldrig skulle kunna plocka på det viset med min problematiska rygg,då skulle jag få stå på knä varje gång,dessvärre så har stelheten ökat i min kropp och då har jag svårt att komma upp,då skulle jag få krypa till nästa svampställe (skämt åsido)

Hur gör ni andra när ni plockar svampen i skogen?

Ett tips som är väldigt bra är att ha svampkorgen indelad i olika fack med kartonger, jag har en avlång gammeldags korg och så har jag jordgubbskartonger eller andra större lådor.
Ett enlelt skydd av tyg med resår kan man ha och täcka över korgen med,när man går i tät vegetation så det inte blir extra skräpigt.

0

Elisabeth Jansson

"JAS" Helsingborg

13 jul 2012 kl. 08:48

Hej! Jag är oxå lite stel i kroppen och jag kan inte hålla på att böja mig upp och ner för varje svamp, utan jag kryper runt till alla i en rimlig radie är plockade. Jag har sytt specialfack för extra stora knäskydd på mina “svampplockarbyxor.
När det gäller hur man skär av svampen så låter det som om du krånglar till Olas råd. Ta tag i svampen och skär den horisontellt en liten bit ovan mark och så i korgen med en, så har jag alltid gjort och det fungerar bra. Angående svampkniv så har jag oxå alltid med mig flera stycken med mig ut, (har köpt upp ett 20:tal “fruktknivar” på loppis.)om man råkar skära i jord eller sten så är det bara att byta kniv och så slipar man på kvällen.

0

Jaså

Hans v E

13 jul 2012 kl. 14:36

Det var en fälla, så skönt!

0

svampplockning

Elisabeth Jansson

13 jul 2012 kl. 14:57

Hej!
Tack för tipset JAS.
Endera har Ola H redigerat första raden i plockartips eller var jag inte riktigt vaken när jag läste hur man skulle göra.
Nu var det bara en rad och jag fattar inte hur jag kunde få till det att man skulle skära av svamparna på plats!

0

Knut Knop

13 jul 2012 kl. 17:06

Jag plockar inte gul kantarell utan orange med en dragning till gult….
( fånar mig bara )

0

OlaH

16 jul 2012 kl. 00:38

Hej på er!

Nej Elisabeth, jag har inte redigerat. :-) Har inte varit in där på länge, men på förekommen anledning kollade jag å ser nu att visst, ett och annat kan nog utryckas bättre, men inte är det jättetokigt formulerat. Jag gör nog ungefär som JAS. Går ned på knä och gör allt jag kommer åt färdigt innan jag reser mig. Skära så att foten blir kvar i marken skulle aldrig fresta mig. Jag tror nämligen att kvarlämnade rester i marken blir en inkörsport för nedbrytande organismer och därmed ett åtminstone kortsiktigt hot mot kontinuerliga skördar.
Indelad korg Elisabeth tycker jag är super när man är ute å “botaniserar”, men när man är ute på kommersiell plockning och det finns ett överflöd av det mesta så brukar det bli till att plocka två sorter åt gången. En korg i vardera handen alltså åsså gå tillbaks en annan gång om man lämnat något intressant.
Bra JAS att du poängterar detta med vass kniv. Vilka bakterier som än är värst (de vi bär med oss sätter jag en slant på), så har de lättare att få fäste på en svamp som misshandlats med en slö kniv.

0

OlaH

16 jul 2012 kl. 00:40

Lite besviken är jag förstås Hans på att bara du gick i fällan, men skam den som ger sig. Det går ju att lägga ut fler med tiden.
:-)

0

svampplockning

Bengt Sandh

16 jul 2012 kl. 22:24

Så bra att så många skriver och säger GUL kantarell. Jag visste inte att kantareller är gula så det kommer jag att ha stor nytta av i framtiden. När jag var liten så sade alla kantarell och alla visste vad som menades men i vår moderna värld är det bra att vara övertydlig så att alla förstår vad som menas…

Skrivet med en glimt i ögat och inte menat som något mästrande.

Kram alla! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone