De som ondgjorde sig över att begreppet sommarkantarell används, får nu något att fundera på. I dagens Göteborgs-posten står att det verkar bli ett bra svampår och mykologen Michael Krikorev vid Sveriges lantbruksuniversitet skriver att med allt regnet kommer sommarkantarellerna att trivas riktigt bra i år.
Så även mykologer använder den benämningen.
många gånger så blir inte det skrivna i tidningen det man sagt,satan vad många ggr jag fått sämmas över att det påstås att jag sagt något i tidningen,ibland så finns det seriösa murvlar som ringer och läser upp vad de skrivit,sedan sitter någon redigerare och stryker godtyckligt bara för att få in annonserna bra
“– Det ser riktigt bra ut, framförallt kan man hitta sommarkantarell. Den ser lite annorlunda ut och är blekare på ovansidan men smakar precis som gul kantarell, säger svampexperten Pelle Holmberg.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5192998
Jag tror inte ett ögonblick på att det finns speciella “Sommarkantareller”, vare sig de nu är Bleka eller bara Kantareller.
De tidigaste jag plockat är 4 juni och definitivt inga Bleka Kantareller. Bara vanliga Kantareller.
Jag tror att det är som med allt annat som växer. Gynnsamma förhållanden, värme och fukt, och de kommer upp tidigare. Skugga och svalt och det dröjer ett tag till.
Men, å andra sidan, jag tillhör inte experterna och böjer mig ödmjukt om jag blir överbevisad.
Ville egentligen säga att jag är mycket tacksamm för våra experter och andra svampkunniga i detta forum och - vid minsta påhopp - vare sig det gäller person, eller forumets utformande - tar jag fram alla klor och är beredd att klösa vilt omkring mig till Ert försvar.
(Kanske inte alltid så genomtänkt, men uppsåtet var gott).
Hej alla svampnödrar!
Är det någon somvet vilket datum som markantareller upp hör som beg repp och vad som kommer därefter? Har för mig att detta är under ut redning vid statens institut för o nödig vetskap. För övrigt så har jag gott om mödrasinglar i min träd gård. Dem tror att jag är ung karl och föröker att bli så många att jag inte skakunna ta kol på demsamma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.