0 4444 visningar

30 svar

sommarkantarell

Roland S

10 jul 2012 kl. 10:35

De som ondgjorde sig över att begreppet sommarkantarell används, får nu något att fundera på. I dagens Göteborgs-posten står att det verkar bli ett bra svampår och mykologen Michael Krikorev vid Sveriges lantbruksuniversitet skriver att med allt regnet kommer sommarkantarellerna att trivas riktigt bra i år.
Så även mykologer använder den benämningen.

0

Hans v E

10 jul 2012 kl. 12:33

Ja, även solen har fläckar.

0

Lena M

10 jul 2012 kl. 13:46

Där ser man :)

0

Ingrid L

10 jul 2012 kl. 14:45

Det är bra att det är sommar och finns kantareller. Plockade nästan en liter på förmiddagen.

0

Kjell Jogrenius

10 jul 2012 kl. 16:16

Sommarkantareller är väl dom kantareller som växer på sommaren?
Att det sedan växer kantarell hela hösten på samma ställe,lite konstigt

0

Totte Gbg

10 jul 2012 kl. 16:53

Har du någon länk till artikeln eller fanns den bara i pappers upplagan?
Hittar inget på gp:s sida på nätet….

0

Gula

10 jul 2012 kl. 17:42

Är det verkligen Micke själv som skriver och inte journalisten???

0

Göran

10 jul 2012 kl. 18:36

För mig är “sommarkantarellen” den bleka kantarellen och är en egen art och tidigare än den vanliga kantarellen. Tjockare fot och blekare i färgen och ofta i “lättskog” med ek och hassel. Mildare i smaken och godare, men det är ju personligt.

0

svampstaff

10 jul 2012 kl. 21:56

Håller med Göran, den bleka kantareller är tidigare och godare och trivs bara bland ek,hasse och bok eller:)

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2012 kl. 22:09

.. björk och lind och även några andra lövträd. Årets skörd av blek kantarell har redan varit rekordbra - och fortsätter i morrn!

0

svampstaff

10 jul 2012 kl. 22:16

Lite magrare i östergötland ännu, har hittat en del på omberg osv. men ingen riktig snurr ännu tycker jag, men det kommer ju, det vet vi ju med värmen och regnet.

0

klas jaederfelt

10 jul 2012 kl. 23:23

många gånger så blir inte det skrivna i tidningen det man sagt,satan vad många ggr jag fått sämmas över att det påstås att jag sagt något i tidningen,ibland så  finns det seriösa murvlar som ringer och läser upp vad de skrivit,sedan sitter någon redigerare och stryker godtyckligt bara för att få in annonserna bra

0

klas jaederfeldt

10 jul 2012 kl. 23:25

det var jag som skrev det förra,var bara inte inloggad

0

Jan A, Uppsala

11 jul 2012 kl. 08:33

...och det märkliga är, att det inte alltid blir som man tror sig ha sagt, inte ens i radio och TV..:(

0

Roland S

11 jul 2012 kl. 09:34

Bara i pappersupplagan av GP så vitt jag vet. 10 juli, sidan 7, 4 spalter med två bilder.
Anna Liljemalm GP och TT står det under artikel.

0

Kurt

14 jul 2012 kl. 17:50

“– Det ser riktigt bra ut, framförallt kan man hitta sommarkantarell. Den ser lite annorlunda ut och är blekare på ovansidan men smakar precis som gul kantarell, säger svampexperten Pelle Holmberg.”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5192998

0

Kerstin, Lindome

14 jul 2012 kl. 18:46

Jag tror inte ett ögonblick på att det finns speciella “Sommarkantareller”, vare sig de nu är Bleka eller bara Kantareller.
De tidigaste jag plockat är 4 juni och definitivt inga Bleka Kantareller. Bara vanliga Kantareller.
Jag tror att det är som med allt annat som växer. Gynnsamma förhållanden, värme och fukt, och de kommer upp tidigare. Skugga och svalt och det dröjer ett tag till.
Men, å andra sidan, jag tillhör inte experterna och böjer mig ödmjukt om jag blir överbevisad.

0

Tor

14 jul 2012 kl. 18:46

Dem har plockat jätte mycket gul sommar kantarell vart dem har varit i skogen!
( blev du glad nu Hans? :) )

0

Kerstin, Lindome

14 jul 2012 kl. 19:13

Tor…
Det lär finnas sommarskolor för de som vill ta igen vad de missat under skolåret.
Gäller även svenska språket.
Ingen blir någonsin fullärd, men man kan ju göra sitt bästa.
Kram och Lycka till!

0

klas jaederfeldt

14 jul 2012 kl. 19:25

säger emot pelle, jag tycker smken på blek kantarell är godare och sedan så har den ett härligare tuggmotstånd

0

klas jaederfeldt

14 jul 2012 kl. 19:27

smaken skall min förkortning vara

0

Irene A

14 jul 2012 kl. 19:27

Kerstin, Tor har nyss deklarerat i en annan tråd hur han störs av särskrivningar och missbruket av “dem”.. Fniss :-))

0

Kerstin, Lindome

14 jul 2012 kl. 19:32

Ähum…
Där fick man för att man satt och retade upp sig alldeles i onödan…-:(
Ber om ursäkt för mitt påhopp.

0

Kerstin, Lindome

14 jul 2012 kl. 19:46

Ville egentligen säga att jag är mycket tacksamm för våra experter och andra svampkunniga i detta forum och - vid minsta påhopp - vare sig det gäller person, eller forumets utformande - tar jag fram alla klor och är beredd att klösa vilt omkring mig till Ert försvar.
(Kanske inte alltid så genomtänkt, men uppsåtet var gott).

0

Kerstin, Lindome

14 jul 2012 kl. 19:47

(Tacksam, skall det vara). -:)

0

Tor

14 jul 2012 kl. 20:57

Hihihi ;))

Jag försökte reta min släkting Hans v E med litet av den dåliga blogg-grammatiken, beklagar missödet :D

0

Bengt Sandh

14 jul 2012 kl. 23:55

Hej alla svampnödrar!

Är det någon somvet vilket datum som markantareller upp hör som beg repp och vad som kommer därefter? Har för mig att detta är under ut redning vid statens institut för o nödig vetskap. För övrigt så har jag gott om mödrasinglar i min träd gård. Dem tror att jag är ung karl och föröker att bli så många att jag inte skakunna ta kol på demsamma.

0

Hans v E

15 jul 2012 kl. 18:47

Jaså är det Du bäste släkting. Som har bytt signatur. Det var bara trevligt. Men jag förstod inte riktigt vad det skulle vara en förvanskning av. Jag tog det inte som kritik i alla fall :-). Dem i.st.f de ingick väl dessutom i retningen?!

0

Tor

15 jul 2012 kl. 19:36

Hej. Bra att du inte tog illa upp, jag försökte skoja lite bara.

0

per dunhoff

18 jul 2012 kl. 00:00

mærkligt att moderator slænger ut mig nær jag talar svamp men låter sand mannen hållas nær ha skriver sin dynga…..ss

0

Peter

18 jul 2012 kl. 10:51

Inte så märkligt. Kränkande ord och att se ner på “vanliga” svampplockare” uppskattas nog inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone