0 1282 visningar

9 svar

Dropptaggsvamp?.

svampstaff

10 jul 2012 kl. 21:50

Känns lite tidigt för mig med dom redan?
Hittade en del vid skogssjön i mölby i söndags, jag bor där nu i taggsvamsparadiset:)
Den smakade inte skarpt iaf.

0

"JAS" Helsingborg

10 jul 2012 kl. 22:03

:) Kul att se dig här igen svampstaff.

0

svampstaff

10 jul 2012 kl. 22:07

Thank you JAS:) Lever livet bra med dig?

0

Elisabeth Jansson

10 jul 2012 kl. 23:58

Men så roligt att hitta dig på forumet igen,jag själv är inte här ofta,kanske blir det mer när säsongen drar igång.
Visst är det tidigt med vissa arter i år,jag har inte varit och kollat i min taggsvampsskog.
Blek taggsvamp har jag sett och sandsopp och lite andra soppar och kremlor och massor av kantareller förstås som börjar bli riktigt stora.
Då har du nya skogar att utforska om du flyttat,det blir spännande,hoppas få se många fina bilder här på forumet!

0

Birgitta D

11 jul 2012 kl. 09:55

Dag att samla till höstens färgbehov då.

0

"JAS" Helsingborg

11 jul 2012 kl. 10:02

Jodå allt väl men jag som lever på “Hoppet” vill ha bättre väder, tempen är ok men det regnar lite för mycket:( Å andra sidan är väl vädret bra för svampen men som sagt det är inget jag lever av, får kanske byta jobb och börja konkurrera med Ola i Kil:)

0

klas jaederfeldt

11 jul 2012 kl. 19:55

jag tycker inte att de ser ut att vara dropptaggsvampar,kramade du den för att se den röda saften???
annars så tror jag mera på¨Hydnellum concrescens eller orange taggsvamp

0

Jan A, Uppsala

11 jul 2012 kl. 21:25

Jag tycker mig se droppar på bilden. Och ungefär så där brukar “den oskarpa” se ut här i skogarna.

0

Elisabeth Jansson

11 jul 2012 kl. 22:37

Vanlig dropptagsvamp tycker jag mig också se,alldeles för klumpig fot för att vara concrescens och den oranga är väl helvit som ung!!!???
Nu har jag fått min taggsvamp artbestämd och det var Hydnellum cumulatum,den har bara kommit upp en gång och kollekten finns hos Eefs Arnolds som artbestämde den åt mig!
Nu finns nästan alla sorter hos mig!!!
Det finns bilder på svampen på forumet,skriv mitt namn så får ni någon träff.Den var mycket mer orangeaktig med små upphöjningar,jag har ev.sett a´rten tidigare här för många år sedan men det kan ha varit scrobiculatum,den måste mikroskoperas.

0

svampstaff

28 jul 2012 kl. 20:18

Jo det var vanlig dropptaggsvamp, inte skarp. Bor på gångavstånd, så det blir väl många turer dit kan tänka…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone