Den senaste tiden har jag maniskt, dagligen eller ännu värre, besökt en gl sälglåga uppe i lunden - med intressanta svampar o.d.på.
5 maj upptäckte jag en nykomling – och eftersom JAS förefaller ha återkommit så visar jag några bilder på den. En Stemonitis bör det väl vara, men…
Första bilden visar den mycket ung, tämligen nyfödd! Jag har givetvis exakta tider.
Bild två och tre är från 6 juli
Hej Jan! Jodå en Stemonitis är det men vilken av arterna går inte att säga utan mikroskopering. Jag vet att du har Unos lilla häfte, alla (fem) Stemonitisarterna går “kanske” att skilja åt om man kan mäta längden på skaftet. Tyvärr verkar “din” stiftsvamp inte ha utvecklats ordentligt vilket inte är ovanligt, annars verkar skaften rätt korta och då blir gissningen S. axifera. Plasmodiet med stor sannolikhet “slemhorn”.
Tack JAS, och de tre rätta bilderna föreställer samma individ. Den “felaktiga” bilden föreställer slemhorn som jag förföljt med kameran därför att det i sin ungdom lyste blågrönt några dygn…
Några få bilder finns här: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=220570&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&6
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.