Hej på er svampvänner!
Skulle vilja veta om någon sett toppisar i värmlandstrakten?
Visst brukar dom komma på hösten men med allt regn och de låga temperaturerna borde det väl finnas en möjlighet?
Är så svampsugen!
Hur låga då? Här i Skåne är det ovanligt ont om svamp i år. Jag tänkte att det berodde på att det inte varit någon sommarvärme i år. Det har regnat. Men efter att ha letat från Örkelljunga till Höör på många olika ställen har vi bara hittat ett par hg snigelätna kantareller och en liten tegelsopp =(
Jo, svamparnas högtid är ju hösten så det är klart att du har rätt. Jag är väl bara lite besviken över årets svampförekomst hittills. Vi har inte ens några nejlikbroskingar i gräsmattan. Men hittade iaf en liten flock mycket vackra och välväxta judasöron igår, väldigt sent på säsongen tyckte jag, men de hade uppenbarligen frodats i sommarkylan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.