0 382 visningar

18 svar

Varför sämre med svamp än vanligt?

Hans v E

12 jul 2012 kl. 09:21

I år har vi väl lärt oss att svamp inte vill ha regn.

0

Lena M

12 jul 2012 kl. 09:30

Är det inte lite senare än vanligt bara, jag tror att de kommer .
I går såg jag rätt mycket bleka taggsvampar, strävsoppar finns och granblodriska efter vägen .

0

Irene A

12 jul 2012 kl. 09:59

Jag förstår inte resonemangen.. Jag kan inte erinra mig att det är vanligt att man hittar mycket svamp i början av juli.
Flera av fynden som visats upp här (spindelskivlingar och taggsvampar mm) känns snarare tidiga än sena.
Även om en del arter kan titta fram redan i juni, så ligger väl ändå svampsäsongens tyngdpunkt i augusti och september?
Det är i alla fall min erfarenhet, och om man tittar på Artportalens artspektrum så får man också fram ett bra snitt för observationer av olika arter.

0

Jan A, Uppsala

12 jul 2012 kl. 10:14

Första veckan i juli har vi skördat mer än årsbehovet av kantareller, därav över hälften bleka - och vi har ätit bl.a. färsk blek och rödgul taggsvamp, sillkremla, mandelkremla, gransopp, tegelsopp, ovanligt mycket knölchampinjoner. Jag tycker att sommar-, sensommar- och höstsvamparna är tidiga. Däremot var murklorna sena liksom vårmusseronerna. Vårmussarna ymnade dock när de väl kom igång och fanns plockbara åtm ända fram till 6 juli!
Vi hundrastare och svampätare ser ganska mycket!

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2012 kl. 10:45

Hittade flera “finludna stensoppar” i Västervik den 9/7 ovanligt tidigt eller åtminstone en vecka tidigare än vanligt.

0

Helena J

12 jul 2012 kl. 10:47

Här kring Västerås sprutar i vilket fall som helst kantarellerna fram. Och mycket regn har vi fått se senaste veckorna, så här verkar regnet har gjort nytta. Förstår inte det första inlägget i denna tråd.

0

Hans v E

13 jul 2012 kl. 16:18

Så här menar jag:
Det har regnat rekordmycket.
Det brukar finnas lite svamp på försommar och vår.
I år har det funnits mindre än vanligt.
Det är alltså fel att svampar behöver mycket regn.

0

Göran

13 jul 2012 kl. 16:21

Är nog svårt att dra denna slutsats som Hans drar baserat på bara en person noteringar. Ska man kunna uttala sig om dylika saker behövs ett stort underlag.

0

Tor

13 jul 2012 kl. 17:02

Hej Hans.
Jag tror du har rätt att gamla sanningar inte alltid gäller. Regn kanske är en faktor men finns inte rätt komination av regn och en mängd andra kända eller okända faktorer så gynnas inte svampen.
Intressant frågeställning. Jag tror att temperatur är en av dessa faktorer.

0

hans

klas jaederfeldt

13 jul 2012 kl. 19:43

värme och väta är bra för myceliet, för frk. väta och lägre temp

0

hans

Frida T

13 jul 2012 kl. 19:53

Tycker nog att vår- och försommarsvamparna hos mig skötte sig bra :)

0

sämre

buffy

13 jul 2012 kl. 19:58

Riktigt bra svampsomrar tycker jag brukar vara varma först och sen rikligt med regn. I år har värmen aldrig riktigt tagit sig. Men det känns som höst nu och har känts som höst sedan i mitten av maj, så nu känns det som att det borde finnas höstsvampar också =)

Det brukar finnas nejlikbroskingar, kantarell, lite blodsoppar osv så här års hos oss, men i år är det nästan helt tomt i skogen även på oätlig svamp.

0

Klas

Hans v E

13 jul 2012 kl. 23:20

Hej! så Du menar att det har varit för varmt för att det skulle bli gott om svamp?

0

hans

klas jaederfeldt

14 jul 2012 kl. 09:22

ja

0

hans

Birgitta D

14 jul 2012 kl. 10:08

Här har vi hittat roströdskiviga spindlingar. Hösten är här.

0

Madde Småland

14 jul 2012 kl. 10:42

Här hemma verkar det ha varit fel väder hela året. Hela våren har känts ovanligt torr men kall. Hade minusnätter även i juni. Speciellt mkt regn har inte kommit förrän efter mitten av juni men sen har det regnat en massa men värmen håller sig fortfarande borta. Under hela året har det kanske varit 10-15 dagar som varit riktigt varma men då är de otroligt varma dagarna i mars inräknade i det!

Nu finns det iaf stora mängder med kantareller, hittade även en hel del föränderliga tofsskivlingar igår men utöver det är det bara ngn enstaka strävsopp som synts till. Här verkar det precis som att det först nu är tillräckligt blött för att svampen ska komma igång att växa. Först nu är det mkt vatten i dikena i vägkanten, nu är jorden fuktig mer än det översta lagret. Det gräver ner kablar här hemma så har lätt kunnat se hur pass långt ner som jorden varit fuktig där de grävt.
Lite värme nu på de senaste veckorna med regn så kommer det igång ordentligt med en massa andra arter också:)

0

Roland S

14 jul 2012 kl. 14:35

Är väldigt artfattigt hittills vid Göteborg i Vättlefjäll. När skogsstigarna nu är bäckar och stora pölar på marken kan det inte vara bra och dessutom ovanligt kyligt.
Kantareller kommer i massor men inte en mild gulkremla och bara ett par andra kremlor. Bara någon enstaka strävsopp och inga Karl Johan (som ju vill ha värme) Däremot föränderlig tofsskivling för över en månad sedan, men inga därefter.
Så det skulle behövas några dagar värme som torkade upp marken och sedan varmt och fuktigt. Då kom nog   många arter igång. Nu börjar t.o.m. små kantareller att ruttna.
Fick 4 liter fina kantareller idag, och lämnade massor av små, som jag hoppas får växa till sig innan någon plockar dem.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2012 kl. 14:40

Jag tycker att ni verkar ovanligt otåliga! Jag kan gott hålla mig en månad till då det normalt brukar finnas svamp i överflöd och sedan minst 3 månader till :)
Var i Hittarp idag på morgonen och mötte ett par med minst 5 liter kantareller som de plockat i en “skogsdunge” alldeles intill havet.

0

Mattias Andersson

14 jul 2012 kl. 19:12

Det är fortfarande tidigt på säsongen, men jag tror att Hans kan ha en poäng. Svampsäsongen 2007 var ovanligt dålig efter en kall och blöt sommar. Ska bli intressant att följa utvecklingen i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone