som sparkar sönder svampen i parker, ängar och skog som jag måste göra dessa skyltar åt:) Får se om det hjälper.
Ni får ursäkta att det inta har så mycket med svamp att göra men jag/vi har ju diskuterat det här med “svampsparkning förr om åren och man kan ju undra?
Klas hade väl en bra förbudsbild om svampsparkning, den skulle jag vilja ha.
Inte bara “ungdomarna” som sparkar sönder svamp och gör annat som vi duktiga inte gillar…
För några år sen kom jag på ett par pensionärer (kolleger alltså) som helt exalterade sparkade sönder ett av “mina” prydligaste och praktfullaste brun flugsvamp-bestånd vid en stig.
När jag mlm vänligt undrade etc., svarade de “men det är ju flugsvampar!”
I England finns det ett försök till förklaring, varför somliga gör det där och det är vanligare än i Sverige nämligen att:
1. Svamp är ett nästan ett trolskt fenomen, dyker upp plötligt och försvinner lika fort, upp och ner i underjorden. Trollska saker är onda och ska förstöras.
2. Eftersom svampplockning är ganska ovanligt här och man kampanjar mer för att folk ska låta bli att plocka än att uppmuntra pga “förgiftningsrisken” så “skyddar” man andra, speciellt barn och hundar från att plocka dom genom att förstöra dom.
(Eller helt enkelt korkade människor som inte har någon anknyning till naturen och tycker det är kul på något underligt sätt)
Inte unga människor som röker och snusar (och dricker alkohol). Föräldrar och mor/farföräldrar till barnen som hoppar eller hyr trampbilar hos oss är de skyldiga!
Inte är det heller mycket ungdomar som numera rör sig i skogen, nej det är med all sannolikhet “vuxna människor” det handlar om:(
Så lägg ner fördomarna mot de unga;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.