0 288 visningar

6 svar

Undrar om det är samma människor

"JAS" Helsingborg

12 jul 2012 kl. 11:01

som sparkar sönder svampen i parker, ängar och skog som jag måste göra dessa skyltar åt:) Får se om det hjälper.
Ni får ursäkta att det inta har så mycket med svamp att göra men jag/vi har ju diskuterat det här med “svampsparkning förr om åren och man kan ju undra?
Klas hade väl en bra förbudsbild om svampsparkning, den skulle jag vilja ha.

0

Pochahontas

12 jul 2012 kl. 12:59

Hehe, fina. Ett tips: Använd helst inte versaler för texten blir då svårläst.

0

Anna Vb

12 jul 2012 kl. 13:06

Jajjemän, tror det är samma människor. De som röker och snusar är i rätt ung ålder. Om ett par år kommer många av dem att vara fotbollshuliganer. Och sen blir de lata hundägare, gärna med stora understimulerade hundar. Ser klart den röda tråden… ;)

0

Jan A, Uppsala

12 jul 2012 kl. 15:23

Inte bara “ungdomarna” som sparkar sönder svamp och gör annat som vi duktiga inte gillar…
För några år sen kom jag på ett par pensionärer (kolleger alltså) som helt exalterade sparkade sönder ett av “mina” prydligaste och praktfullaste brun flugsvamp-bestånd vid en stig.
När jag mlm vänligt undrade etc., svarade de “men det är ju flugsvampar!”

0

Mr Bengt

12 jul 2012 kl. 16:51

I England finns det ett försök till förklaring, varför somliga gör det där och det är vanligare än i Sverige nämligen att:
1. Svamp är ett nästan ett trolskt fenomen, dyker upp plötligt och försvinner lika fort, upp och ner i underjorden. Trollska saker är onda och ska förstöras.
2. Eftersom svampplockning är ganska ovanligt här och man kampanjar mer för att folk ska låta bli att plocka än att uppmuntra pga “förgiftningsrisken” så “skyddar” man andra, speciellt barn och hundar från att plocka dom genom att förstöra dom.

(Eller helt enkelt korkade människor som inte har någon anknyning till naturen och tycker det är kul på något underligt sätt)

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2012 kl. 20:14

Inte unga människor som röker och snusar (och dricker alkohol). Föräldrar och mor/farföräldrar till barnen som hoppar eller hyr trampbilar hos oss är de skyldiga!

Inte är det heller mycket ungdomar som numera rör sig i skogen, nej det är med all sannolikhet “vuxna människor” det handlar om:(

Så lägg ner fördomarna mot de unga;)

0

Pochahontas

12 jul 2012 kl. 20:31

JAS, jag var seriös med typografin. Om du är intresserad så kan du ge en “hint”. Är väl överkänslig men tycker det är så tråkigt att bli totalignorerad…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone