0 1185 visningar

6 svar

Kantareller och tegelsopp i samma påse?

Christian

12 jul 2012 kl. 12:32

Jag var ute i skogen nyss och plockade kanske 2 liter kantareller, sedan fann jag även en tegelsopp som jag sedan innan har läst är ätlig och god, så jag la ner den i påsen bland kantarellerna utan att tänka mer på det. Nu läser jag överallt på internet att svampen är svagt giftig och att man måste tillreda den på ett särskilt sätt för att undvika att spy och må illa. Frågan är nu: Kan jag äta kantarellerna i påsen där tegelsoppen låg, eller bör jag slänga alla?

0

Anna Vb

12 jul 2012 kl. 12:54

Tegelsopp giftig? Nu kanske du förväxlar svampen med någon annan?

Du kan lugnt äta både sopp och kantareller. :)

0

Christian

12 jul 2012 kl. 12:57

“Leccinum versipelle is midly toxic (causing nausia and vomiting) unless given proper heat treatment (frying or boiling for 15-20 minutes is considered necessary). As mentioned, the mushroom turns black when heated.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Leccinum_versipelle

Så står det på engelska wikipedia, men det bör inte vara nån fara ändå väl?

0

Anna Vb

12 jul 2012 kl. 13:02

Nej, är du orolig så se till att tillaga tegelsoppen ordentligt. Jag har aldrig mått illa av dem och jag har plockat dem länge, men det är ju onödigt att äta den rå.

Kantarellerna blir inte dåliga av att ha legat intill den. Ät och njut! :)

0

Christian

12 jul 2012 kl. 13:12

tack ska du ha :) Det ska jag göra!

0

Birgitta D

12 jul 2012 kl. 15:21

Ingen fara med kantarellerna men både tegelsopp och aspsopp skall tillagas länge då folk blivit sjuka av dem, men det finns människor som är allergiska mot karljohan och kantareller också.

0

Mickeleh

12 jul 2012 kl. 22:02

Ett bra råd : vid avsmakande av en ny sort “bör” man kanske bara ta en sk. smakbit för att se om kroppen klarar av den nya sorten.. Vad gäller rödhattade strävsoppar verkar det som om att de kan ge allvarliga reaktioner(sällsynt)framförallt Aspen Bolete som mycket väl kan finnas i Norden.. Allmänna rådet är att strävsoppar “bör” tillagas väl,mer än 15 min.s. Strävsoppar har alltid ansetts som mycket matdugliga och aldrig betraktats som giftiga men kan ge reaktioner i mag och tarm om ej ordentligt tillagade ...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone