0 1640 visningar

18 svar

Vad är detta för svamp?

Sofia

12 jul 2012 kl. 17:05

Hittade några runda ljusa svampar när jag rensade en rabatt. De verkade växa några centimeter under jorden.
De är ganska lätta och ihåliga. Påminner lite om hatten på en murkla.

0

Sofia

12 jul 2012 kl. 17:35

Kan tillägga att de växte i en häck med häggmispel och en stor gammal lind rätt nära.
På denna bilden har jag tvättat av dem och de var nog inte så ihåliga som jag trodde. De två uppe till höger är delade.
Jag gissar att det är en tryffel, men vilken isåfall?

0

Lena M

12 jul 2012 kl. 21:01

Lyfter din fråga, för jag är också nyfiken på vad det är.

0

Irene A

12 jul 2012 kl. 23:31

Jag har grunnat länge på dessa. Den släta utsidan ger intryck av en Hydnotrya.
Utseendet stämmer bra med Hydnotrya michaelis, barrtryffel (men jag vet inte om miljön kan stämma).
Hydnotrya tulasnei, vecktryffel, brukar vara större och mer kompakt i växtsättet.
Det skulle vara intressant att se sporerna på den.

0

Sofia

13 jul 2012 kl. 09:05

Jag ska dela på en och ta kort när jag kommer hem från jobbet.

0

Irene A

13 jul 2012 kl. 11:27

Sofia, för att se sporerna krävs mikroskop, men dela och fota dem gärna i tvärsnitt. Det är ett intressant fynd, så torka och spara dem också så att någon kan få tillfälle att titta på dem.

Hoppas på synpunkter från Hans v E också, han är forumets erkända ascomycetkännare.

0

Karl S

13 jul 2012 kl. 13:06

Jag hade också tänkt föreslå Hydnotrya, och i så fall H. cerebriformis på grund av den knöliga förmen, som liknar en hjärna. Men det gäller först & främst att kolla om det är en ascomycet.

0

Sofia

13 jul 2012 kl. 13:30

Detta med tryffel är helt nytt för mig så jag vet inte riktigt hur deras fysiologi ser ut.
Men om har möjlighet att titta på sporerna kan jag skicka en till dig.

0

Sofia

13 jul 2012 kl. 17:41

Här kommer en bild på insidan

0

Karin Hedén

13 jul 2012 kl. 19:05

Blomkålssvamp i vardande???

0

Irene A

14 jul 2012 kl. 20:31

Sofia, om ingen annan anmält sitt intresse, så gör jag gärna ett försök att titta på den. Det räcker om du skickar en torkad halva och sparar resten tills vidare. Jag kan inte garantera att jag lyckas med artbestämning, men tycker att det skulle vara spännande att kika på den i alla fall.

Du hittar min mailadress här:
http://swefungi.se/
Klicka på E-mail och skriv en rad, så svarar jag med min postadress

0

cajsa

15 jul 2012 kl. 08:43

skulle det inte kunna vara en tryffel?

0

Anne Molia

15 jul 2012 kl. 23:33

Hei Sofia. Dette er en trøffel, og for meg ser det ut som en asco-trøffel. Hvilken art det er er umulig å si uten å ta den under mikroskopet. Har du tilgang på det?
Hilsen fra Anne i Norge
(som har fått tips via fb)

0

Hydnotrya

Irene A

17 jul 2012 kl. 15:38

Nu har jag tittat på sporerna, och enligt min mening pekar allt på att det är små exemplar av Hydnotrya bailii, en tidigare förbisedd art som har förväxlats med vecktryffel.

Sporerna, inklusive ornament/ytterhölje är ca 30 my, och de är klotrunda. På bilden kan den grovt knöliga ytan anas.
Sporerna är till en början färglösa, men de blir bruna vid mognaden.

De torkande fruktkropparna har också blivit mörkare bruna, utvändigt och inne i vindlingarna.

Det som skiljer H. bailii från H. tulasnei, är dels de mindre fruktkropparna, dels formen på sporsäckarna (cylindriska hos bailii, mer eller mindre päronformade hos tulasnei).

Rätta mig om jag har fel, Hans!

Jag kommer att skicka kollekten till Karen Hansen på riksmuseet med mitt namnförslag, så kanske vi får höra så småningom vad hon anser…

Hydnotrya bailii ?

0

Hydnotrya

Hans v E

17 jul 2012 kl. 22:50

Jag är inte alls bra på tryfflar Irene. Även om de är ascomyceter.
Hur är det med Kers?

0

Hydnotrya

Irene A

17 jul 2012 kl. 23:19

Synd Hans, jag hade hoppats på lite hjälp här.
Jag vet inte hur det är med Kers nuförtiden.. Jag tror trots allt att det är säkrast om en kollekt kommer till riksmuseet i första hand, sen får jag se vem som kan titta närmare på den.

Det är ett litet problem med H. bailii, för den sägs bilda mykorrhiza med gran, och några sådana fanns tydligen inte på den här lokalen. Så det kanske inte är den arten heller.

0

Hydnotrya

Kurt

18 jul 2012 kl. 06:25

Har detta släkte något matvärde?

0

Hydnotrya

Irene A

18 jul 2012 kl. 09:09

Bra fråga Kurt! Det finns olika bud om ätligheten, och jag vågar inte svara på det.

De är närbesläktade med stenmurklan, vilket borde mana till försiktighet.

Å andra sidan har de en ganska stark, sötaktigt aromatisk doft som påminner om de ätliga tryfflarnas, och lockar vilda djur att gräva upp dem.
Så de är möjligen användbara i små mängder som krydda, men det förekommer inget allmänt bruk av dem.

0

Anne Molia

27 feb 2013 kl. 13:41

Hei Sofia. Hva er ditt etternavn? Jeg holder på å registrere ditt funn, og soppen kommer til å bli tatt DNA av, i mars. Mvh Anne i Oslo:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone