0 282 visningar

8 svar

En spindling

Hans v E

12 jul 2012 kl. 21:28

som jag får till Cortinarius vacciniophilus. Några invändningar?
Kött gult med KOH. Funnen igår vid björk och gran m.m. Smak och lukt 0. “Torr” hatt.

0

Hans v E

12 jul 2012 kl. 21:33

Viktigaste bilden kom ej med

0

Karl S

12 jul 2012 kl. 22:05

Hej Hans, är du redan i spindlingsskogen?
Hur stora är sporerna? C. vacciniophilus har ovanligt stora. Den brukar vara mer gulbrun i hattfärg med aning nedlöpande lameller och inte komma i början av säsongen.

Din svamp liknar mer C. patibiis som kommer tidigt, eller möjligen C. variecolor.

0

Hans v E

13 jul 2012 kl. 14:32

Sporerna är 11-12 x 6,5.

0

Karl S

13 jul 2012 kl. 18:01

Hans, jag tror mer på C. patibilis. Vad tror Irene?

C. patibilis har fått sitt namn på grund av att den reagerar med en massa olika kemikalier (“känslig”). Reaktionen med lut är stark, gul, snabbt orange, överallt. Di kan oxo kolla med formalin, AgNO3, fenol etc.  C. variecolor har mycket svagare reaktion.

0

Irene A

13 jul 2012 kl. 22:38

Karl, jag har dåligt kläm på patibilis, men föreställer mig den något slankare och inte riktigt så mörkt brun på hatten.
Både sporformen och utseendet i övrigt passar ju in på gruppen, dit också variecolor (variicolor!) och vacciniophilus hör.
Lite synd att det inte fanns några riktigt unga exemplar med.
Om jag utgår från att den inte har haft något blått i sig, och använder Mosers nyckel, hamnar jag där på C. latus (bl.a. med kraftigt gul lutreaktion). C. latus sensu Moser anses vara en synonym till vacciniophilus - om det nu stämmer, så varför inte..?!

Hans, egentligen borde du nog fråga Brandrud själv vad han anser om ditt fynd.

0

Hans v E

13 jul 2012 kl. 23:07

Ska kolla i morgon om det (mot förmodan) finns några unga frk kvar.

0

Mattias Andersson

14 jul 2012 kl. 21:10

Hur är det med Cortinarius russus? Minns inte om den kan ha så stora sporer, men bilden är lik den.

0

Hans v E

15 jul 2012 kl. 20:05

Hej Mattias. Jo, jag kommer ihåg den från Stighällexkursionen 2010. Det verkar också vara ett bra förslag. Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone