En vän till mig hävdar att om man plockar kantareller från samma ställe år efter år så kommer det växa mindre och mindre på det stället. Kan väl inte stämma , eller? Jag tror mer på att förutsättningarna runt omkring påverkar. Vad säger experterna?
Inte för att jag är någon expert på kantareller, men jag anser inte att det stämmer.
Om man hittar ett bra kantarellställe ett år, kan man uppleva att de minskar under ett antal kommande år, för att plötsligt blomma upp igen efter några år.
Egentligen gynnas kantarellen -och många andra arter också - av att folk och andra djur trampar omkring i deras marker.
Hej!
Det finns en vetenskaplig studie som pågick under flera år i Schweiz av Simon Egli.
Man plockade och räknade antalet fruktkroppar,och vissa år plockade man inte alls,hela området hade ett högt staket så det var ingen obehörig som kunde komma in och plocka.
Slutresultatet blev att det minskade inte med antalet fruktkroppar fast man plockade alla. Studien finns på nätet på tyska och möjligen engelska för den som vill läsa mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.