Någon kostnadsfråga är det knappast. Det finns fördelar med ett lättillgängligt forum utan hämmande konton och inloggningar också. Hittills har det fungerat bra - och personligen tycker jag att det är trevligt att det inte ser ut som alla andra forum.
Flera andra har försökt att starta strömlinjeformade forummodeller med svamp i fokus, men dom forumen har dött..
Hans!
Kolla gärna med Språkrådets rekommendationer innan du korrigerar våra Forumkamrater http://www.sprakradet.se. Så här skriver de “Rent latinska pluraler som spektra och centra avråder vi ifrån, eftersom man inte kan lägga till bestämd ändelse till dessa. Det skulle bli komiska former som spektrana och centrana.” “Forarna” låter ju inte heller så bra…
M.v.h.
OK inloggning osv är en sak. Men jag tycker det är jäkla jobbigt med dom här mapparna man måste hålla på och öppna hela tiden. Bättre att se alla inlägg i en rad med citatfunktion osv. Sen borde ju forumet organiseras i kategorier och ha sökfunktion med mera med mera. Men det är klart det är ju en del jobb att få till det och jag förstår den som säger: om du fixar det så:)
Sorry upptäckte nu att man kan trycka “visa alla svar” så får man en lista.
Jaja det är väl bara det att när man vant sig vid andra forum så tycks det här lite väl enkelt uppbyggt.
Men jag fattar svamp är inte Sveriges största hobby och det verkar vara en ganska liten krets som hänger här. Och även ganska hög medelålder tror jag:) Det funkar ju som det är men det finns ju ändå skäl till att alla andra forum ser ut som dom gör.
Jag är iallafall mycket tacksam för att svampguiden finns!
Anledningen till att andra forum ser ut som de gör (med indelning i kategorier och allt), är väl just att man INTE har lagt ner tid på konstruktionen, utan istället använt färdiga mallar.
Som det här exemplet:
http://alltomsvamp.forum24.se/index.php?mforum=alltomsvamp
Det som jag saknade här till en början, var möjligheten att se vilket inlägg som ett annat inlägg var ett direkt svar på. Så visst, det gäller för den som skriver här att vara tydlig på den punkten. Att citera är inte svårt att göra själv om det behövs.
Vad är det för fel på att använda en allmänt vedertagen konstruktion om den är bättre? Behöver ju inte se ut exakt så man kan ju plocka dom bra bitarna från “mallen”.
Varför är ni konsekvent emot alla former av förändring? Det är tex helt optimalt att sidan bara tar upp halva skärmytan. Nu är jag ingen webdesigner men det här är ju ganska basic grejer.
Ledsen att ta upp det här med medelålder här men det känns som det spelar in lite i sammanhanget.
Tycker att forumets utseende fungerar utmärkt. Har rekommenderat sidan till folk i åldrarna 15-80 år och alla har direkt förstått hur sidan fungerar. Tycker det är viktigare att även den äldste svampplockaren med minimal datakunskap ska kunna förstå hur en sådan här sidan fungerar utan allt för stora problem istället för att det ska se likadant ut som alla andra forum. Det ska vara lätt för alla att få svar på sina frågor och funktionen är viktigare än utseendet.
Här är det lätt att hitta info och att ställa frågor eller svara på andras frågor. Oftast får man även svar inom ett par minuter av ngn speciellt när det kommer till mer akuta situationer. Den här sidan verkar alla förstå sig på direkt och det tycker jag iaf är viktigare än utseendet.
Ok jag möter visst ett enhälligt motstånd här:).
Jag förstår på sätt och vis att det kan te sig onödigt krångligt på andra forum men i takt med att det växer så behövs faktiskt någon sorts struktur, det är ju för att det ska bli enklare att använda man gör det. Och jag tror inte att våra 80-åringar har några problem att lära sig det.
Sen en annan sak, jag blir ganska förskräckt av det här språktjafset som kommer upp i trådar. Det är så onödigt.. Språket förändras, det har det alltid gjort.
Jag är varken gammal eller tar illa vid mig om mitt språkbruk rättas. Jag retar mig själv otroligt på särskrivningar som gör det svårare att läsa och många riktigt unga som istället för att skriva talspråk “dom har” skriver “dem har” och ändå kräver jag inte det korrekta “de har”. Men visst, språket lever så jag borde inte reagera som jag gör.
När det gäller hemsidor så har jag flera exempel på usla nylanseringar, vi hade en riktigt usel på jobbet nyligen, eller varför inte nämna Dagens Industri tex. Även hemnets nya var riktigt usel.
Därför finns det en bra tumregel som lyder ” ändra inte något som fungerar om du inte är tvungen till det”. Oftast tar pengarna slut halvvägs eller så görs den nya sidan med hjälp av inkompetens, resultatet brukar bli lika i båda fallen.
Pelle, ta med den tumregeln i ditt liv och livet blir enklare att leva. Detta säger jag i all ödmjukhet så det är inget du behöver lyssna på. ;)
Ok du har lite rätt, särskrivningar är djävulens verk. Men jag tycker man ska undvika att rätta folk för smågrejer, helst inte alls.
Jag talar inte om en helt ny sida utan kanske lite mer kategorier och funktioner bara. Lite mer struktur av det hela helt enkelt. Hänger själv en del på fiskesnack, den är ganska annorlunda. Varför tror ni det är så?:)
Men oavsett så är jag mycket glad att svampguiden finns och vill tacka er som håller igång den.
Jag kan också sakna vissa funktioner, inte minst en inloggningsfunktion. Hittills har jag nog haft flera olika namn, helt enkelt för att jag inte minns vilket jag brukar använda här… :)
Gillar också när man får in bilder direkt i tråden istället för länkar som man måste klicka sig vidare på.
Bara ett par exempel. Bara för att det funkar så är det ju inte sagt att det inte går att göra bättre.. Om vi bara ändrade saker när de inte fungerade längre så skulle vi väl vara kvar på stenåldern? Det funkade ju då med. :)
Jag kan också sakna vissa funktioner, inte minst en inloggningsfunktion. Hittills har jag nog haft flera olika namn, helt enkelt för att jag inte minns vilket jag brukar använda här… :)
Gillar också när man får in bilder direkt i tråden istället för länkar som man måste klicka sig vidare på.
Bara ett par exempel. Bara för att det funkar så är det ju inte sagt att det inte går att göra bättre.. Om vi bara ändrade saker när de inte fungerade längre så skulle vi väl vara kvar på stenåldern? Det funkade ju då med. :)
Jag håller med :) det funkade ju skörda och sy kläder för hand, tramsigt det där med maskiner.
Kolla er runt lite på olika forum och se hur det ser ut. Dom har passerat stenåldern.
Jag antar att svampguiden var ett bättre alternativ än alltomsvamp, alltså dog det. Men det betyder ju inte att svampguiden är perfekt.
Det är så svenskt att hela tiden ändra på allting, ta skolan som exempel. Stenåldersexemplet tycker jag bara är dumt. Att dra allting till sin spets ger inga trovärdiga argument. Vi kan “bota” alla tjocka människor genom att ingen får någon mat.
Ge fan i att ändra bara för ändrandets skull! Livet ert blir inte perfekt bara för att ni har den senaste designen på hemsidan, den nyaste bilen eller det mest nyrenoverade köket med limeskål från Iittala!
Lite respekt för det funktionella och acceptera hur saker är och lite mindre egoism tack!!!
Nej det handlar inte om att ändra för ändrandets skull, jag saknar helt konkreta funktioner som är väldigt bra och användbara. Ja, en inloggning vore en bra start, finns ju massa fördelar med det. Möjlighet att i efterhand redigera inlägg som blivit fel är en annan bra funktion.
Jag tror det viktigaste med ett forum är innehållet, alltså de personer som befolkar det, som skriver trådar och som ger svar. Såklart, det är användarna som är forumets värde. Men jag blir lite förvånad över de reaktioner som några försiktigt framlagda förbättringsförslag får, att det skulle vara så negativt..?
Knut, jag blir lite full i skratt - du måste verkligen se förslagen som ett stort hot eftersom du svär, har en massa förutfattade meningar om folk du inte känner (nej, jag gillar inte Iittalaskålar) och skriver en massa utropstecken. Överreagerar du kanske lite..? ;)
Svampguiden verkar existera i någon sorts bubbla utanför resten av internet, de som skriver här använder inte andra forum och känner alltså inte till sånt som är allmänt vedertaget, ex. bbcode. Det verkar säkrast att hålla det enkelt även om forumet är en katastrof att titta på.
“Svampguiden verkar existera i någon sorts bubbla utanför resten av internet, de som skriver här använder inte andra forum och känner alltså inte till sånt som är allmänt vedertaget, ex. bbcode. Det verkar säkrast att hålla det enkelt även om forumet är en katastrof att titta på.”
Jo lite så är det ju:). Om man inte är med på andra forum så förstår man ju inte fördelarna med dom. Men katastrof är väl lite att ta i. Själva utseendet med färger osv är en sak, men jag ser framförallt att man ordnar inloggning och möjlighet att i efterhand redigera inlägg. Man hade kunnat göra en omröstning, men då måste man väl ha inloggning…:)
Nej du har rätt. Det är rena fördomar. Hade det varit mestadels 20-30 åringar här så hade sidan inte fortfarande sett ut som den gör. Hade man haft inloggning så hade man kunna sett köns och åldersfördelning och kunnat ha demokratiska åsiktsmätningar.
Nu är ju faktiskt inte det här någon dejtingsajt, så köns- och åldersfördelning är helt ointressant.
Jag har dessutom svårt att se någon fördel med att kunna redigera inlägg i efterhand. Jag har deltagit i många forum med den funktionen. Resultatet blir inte sällan att efterföljande svar/repliker liknar goddag yxskaft.. Vem gynnas av sånt?
svampguiden fungerar helt fint som den ær designad nu. men jag har har i många år efterlyst en inloggningsfunktion før att bli av med alla ryggradsløsa individer som anvænder sig av engångssignaturer som de i vissa fall førsøker gøra sig lustiga med.har sjælv varit hær sedan 2002.
Karl,om Du anser att: “forumet är en katastrof att titta på” så förstår jag inte varför Du utsätter dig för dylika katastrof-tillstånd?
Skapa själv det perfekta svamp-forumet så skall alla vi som gillar detta forum besöka dig och komma med synpunkter på hur bra Du har lyckats - eller inte har lyckats.
I detta forum är innehållet i texten det viktiga, inte hoppande smileys, fet, kursiv eller färgad text, m m.
Det handlar ju ändå, (för det mesta), om rena sakfrågor och vill man uttrycka känslor får man göra det på ren svenska, utan en massa hjälpmedel.
Kerstin, du missförstod mitt inlägg. Jag kommenterade Caspars inlägg ovan med att använda citattecken. Och om du läser det så står det uttryckligen att jag tycker att katastrof är att ta i.
Att gå in på ett annat forum bara för att tala om hur någon har lyckats verkar ju ganska taskigt, tycker inte du det?
Jag tycker svampguiden är bra, men har som flera andra förslag på hur den kan bli bättre. Inloggning är en sak.
Ni är många som tjatar om inloggning. Med inloggning försvinner hela ide´n med forumet. Det är tänkt (tror jag) att man snabbt ska kunna fråga om nån svamp om man behöver (osäkerhet om giftsvampar etc.) och då är ju inloggning en onödig tidåtgång. Speciellt för folk som kanske bara skriver par gånger.
Jag tycker forumet är bra och enkelt - det enda som möjligen kunde vara smidigare är hur man lägger in bilder….
Det värsta som har hänt genom åren är alla de inlägg som Per Dunhoff har levererat. Alla som har varit här under de sista fem åren vet att han har utnyttjat forumet till mängder av personliga påhopp och visat öppet förakt mot enskilda individer, visat öppen rasism, hat mot folkgrupper, homofobi m.m. Att inte kunna hitta någon effektiv metod att kunna utesluta sådana personer är ett dilemma och har orsakat många skribenter mycket skada.
Jag har dokumenterat alla dessa vidrigheten och kan inte förstå att denne Per Dunhoff har den dåliga smaken att kommentera detta ämne över huvud taget. Att en enda person ska kunna tillåtas att orsaka så mycket skada utan att bli avstängd för alltid är den enda brist som jag kan hitta i detta annars så förträffliga form.
Caspar: Det är alltså genom att ha träffat en del av Svampguidens deltagare på svampkurser som du vet att de “använder inte andra forum och känner alltså inte till sånt som är allmänt vedertaget, ex. bbcode”? Sådant har vi aldrig diskuterat på de svampkurser som jag har gått.
Huruvida jag är “undantaget som bekräftar regeln” har jag ingen aning om, för jag känner inte till regeln. Jag tycker det är korkat att diskutera debattörernas egenskaper och gissa sig till deras vanor och ovanor, i stället för att bemöta argument.
Jag är inte så bra på sånt här men kan man inte stänga av enskilda datorer vid såna regelövertramp? Med inloggning kan man ju stänga av användare, men det är väl ändå svårt att hindra en person från att logga in med ett nytt namn?
Som Gula skriver, är syftet med forumet bara att kunna ställa snabba frågor och få svar snabbt så är det bra som det är. Men för dom som vill ha mer djupare diskussion i olika ämnen, söka i gamla trådar, interagera med andra medlemmar med t.ex. pm osv krävs det lite mer. Svamp är ju ett stort ämne, men det vore nog dumt att ändra till något det inte finns behov för.
Det är lite svårt att veta vad dom flesta anser bara genom en sån här tråd, sen blir det lätt en för/emot effekt som är rätt tråkig.
Men det är klart att det är relevant för forumets utformning vilka tekniska kunskaper deltagarna har. Jag vet att medelåldern här är hög. Det är _inte_ en fördom att 40- och 50-talister sällan besöker forum av UBB-typen som ex. flashback. Alltså är det bättre att ha forumet som det är.
håller med Pelle. Jämfört med andra sidor känns det som tiden stannat på svampguiden.
Däremot tror jag att det blir svårt att ens göra ens en liten förändring då människor verkar sky det som pesten
det är synd, för vilka fantastiska resurser det finns här:)
“Det skulle vara intressant att få ta del av Michaels egna tankar och visioner om hur den ultimata Svampguiden ser ut.”
Alltså en hemsida är ju aldrig perfekt, den behöver ju hela tiden förändras i takt med tiden, som det mesta. Men det känns som svampguiden blivit lite Nord-Korea:). Iallafall med avseende på hur många här tar till sig förslag på förbättring.
Vad jag förstår så är Svampguidens utformning ett resultat av ideellt arbete som Michael Krikorev stått för. Har man synpunkter på utformningen kan det vara trevligt om man samtidigt erbjuder sig att bistå honom i arbetet.
Jag är datavan och tycker det är trevligt med ett forum med “personlighet”.
Inloggning har sina fördelar men är ett hinder för nybörjare. Om vi nu bara kan få slut på de fåniga påhoppen på nybörjarna så blir det ännu trevligare på Svampguiden.
Tack Karin Heden.
Micke har startat upp denna sida för många år sedan under sina biologstudier, nu har han andra arbetsuppgifter samt familj och gissningsvis begränsade möjlighet att ändra och förändra, därför föreslog jag(kritiserat inslag) att missnöjda kunde starta en egen site för ett tag sedan. Vi är alla begränsade i vad vi hinner göra på vår fritid. Go on Micke utan dig hade jag inte varit svampkonsulent.
Problemet hos svampguidens självutnämnda företrädare är att dom tar förändringsförslag som förolämnpningar. Titta på dom tidigare inläggen, så här ser det inte ut på andra sidor. Där välkomnas alla förslag. Men med det menar jag inte att nåt måste förändras. Och det är varken Michaels eller kritikernas problem att det saknas resurser, det är ju bara ett faktum man får acceptera.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.