0 1389 visningar

6 svar

Korktaggsvamp

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 11:14

Ännu en kork - eller två - drogs upp går kväll, under en synnerligen lyckad svampplockning (kantareller, kremlor, soppar, lagom stor blek tagg m.m.) detta enligt vissa dåliga svampår, och vi såg också  flera vaxskivlingar, såväl beska men vackra som andra, mindre - men ännu vackrare, bl.a. i ett liljekonvaljbestånd!
Hydnellum fyndet gjordes på en synnerligen märklig plats, men det kanske jag återkommer till efter återbesök…
Den enda rot den hade kontakt med kan ha varit en bergrot!

Frk påminner en hel del om hustrufyndet 2009 (som jag har kvar torkat). http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=154625&fnr=1&sok=kork&Start=0&Offset=50&6

Det nya fyndet gjordes ett par, tre km mot NNW, i svinriket.

Först några bilder före skörd. Det fanns/finns frk av olika åldrar. Vissa bedömde jag vara övervintrade, andra, riktiga cm-småttingar står på tillväxt.  Jag dristade mig direkt att våga tycka att taggarna var extremt små., vilket kanske också kan anas på bilderna

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 11:20

Det tog flera minuter att ladda inlägg/bilder och den första kom ändå inte med!

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 11:25

Det tog åtskilliga minuter att ladda upp inlägget och ändå kom inte första bilden med.

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 11:29

Tyvärr går det inte att ladda upp inlägg med bilder - i det första hade jag tre bilder med - två kom med. Sedan har jag några ggr försökt bygga på tråden! Går inte!

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 13:53

Försöker igen med den felande bilden…

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 14:00

Hemma i skymningsmörkret på kuvösen tog jag nästa bildserie men gav upp och stoppade svamparna i potatislådan för övernattning…

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2012 kl. 14:02

Idag var det ljusare och nya bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone