Har någon reda på om det kommer fler svampar om man plockar dem som kommit upp? Bär kommer ju bara en gång, men svamp kommer ju ofta under en längre period. Stimulerar det då bildandet av fler fruktkroppar om man plockar de som kommer upp? Med blommor är det ju så att tar man bort vissnande blommor så kommer det betydligt fler för då går ingen kraft till att sätta från.
Själva svampen är inte i sig synlig utan det är fruktkropparna som du plockar…dvs ett stort mycel , tex kantarell , kan producera många fruktkroppar under lång tid om de yttre förutsättningarna tillåter det medans små mycel kanske bara klarar en eller ett par fruktkroppar… Så svar på din fråga vissa arter kan det och vissa har större problem !!!
Menar du fler svampar samma säsong eller fler svampar nästa säsong? De flesta arter kommer bara upp en gång per säsong (vanligen per år), men det finns undantag.
Som Mickeleh säger, det du plockar är bara en liten del av organismen, resten växer vidare i jorden eller i träet, eller vad det nu är för substrat,
Om du plockar fruktkropparna (= svamparna) har det ingen inverkan på om det kommer flera.
Kantareller t.ex. kommer under en lång period på samma ställe, och gulkremlor t.ex. kommer också under en period.
Frågan var därför om det stimulerade myceliet att fortsätta att producera fler fruktkroppar under säsongen om de som kommer upp plockas av.
Så fungerar det med många blommor. Ta ringblom, krasse som exempel.
Nej, som sagt, det är inte troligt att ditt plockande påverkar växandet, Roland.
Vad jag tror Mickeleh vill säga (med rätta) är att anlagen till svamparna (primordierna) bildas under mognaden i god tid, under jorden. Sedan när det kommer tillräckligt med regn, så suger dom upp vattnet och kommer upp under en period av ett par dagar till ett par veckor. Det bildas inte fler primordier under denna tid, oavsett om du plockar eller inte.
Min personliga teori är att det räcker inte med fukt för att få svamparna att växa upp, det måste vara riktning på fukten (nu talar jag om vanliga svampar). Dvs regn, eller eller rinnande bäck. Den ska sila fram runt mycelet under en viss tid. Så det hjälper inte att man bara häller lite vatten på jorden.
Nej, som sagt, det är inte troligt att ditt plockande påverkar växandet, Roland.
Vad jag tror Mickeleh vill säga (med rätta) är att anlagen till svamparna (primordierna) bildas under mognaden i god tid, under jorden. Sedan när det kommer tillräckligt med regn, så suger dom upp vattnet och kommer upp under en period av ett par dagar till ett par veckor. Det bildas inte fler primordier under denna tid, oavsett om du plockar eller inte.
Min personliga teori är att det räcker inte med fukt för att få svamparna att växa upp, det måste vara riktning på fukten (nu talar jag om vanliga svampar). Dvs regn, eller eller rinnande bäck. Den ska sila fram runt mycelet under en viss tid. Så det hjälper inte att man bara häller lite vatten på jorden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.