0 581 visningar

12 svar

Några sommarsvampar.

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:28

Hej

Först en Spindelskivling.
Vaxlika glesa skivor annars ett ganska anonymt utseende.

Undersläkte Telamonia förmodligen.?

Telamonia?

0

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:31

En spindling ur artgruppen Armillatii? Telamonia.

något rödbandad..

0

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:34

Sopp under tall.

Tallgillande sopp

0

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:36

Detta är väl inte en svamp.. eller?

skumt.

0

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:40

Släkte? ..inte en susning..
fast skivorna drar ju åt rosa förstås.
2-3 cm i hattdiameter

Någon som vet?

0

Phottix

14 jul 2012 kl. 20:44

denna växte på en stubbe
liten skölding?

skölding?

0

Tor

14 jul 2012 kl. 20:52

Vilken trevlig strävsopp! Små bitar, stek i smör med kantarellerna och sätt på mackan :)

0

Irene A

14 jul 2012 kl. 21:14

1. Vet ej
2. Vet ej, kanske albogaudis? Du får återkomma med mikrobild av sporer..
3. typisk tallsopp, med trekantiga flärpar runt hattkanten
4. Någon Fuligo?
5. sätter en slant på stjärnrödhätting
6. en hätta, liknar gröneggad hätta

0

Hans v E

15 jul 2012 kl. 19:04

Namnet brunbandad spindling passar ju bra på ettan och tvåan - som väl är samma svamp?. Men jag är för okunnig på spindlingar för att påstå att det är Cortinarius paragaudis.

0

Karl S

15 jul 2012 kl. 21:15

Jag tror som Hans att 1+2 är Cortinarius paragaudis (C. albogaudis har, som namnet säger, vitt velumbälte, dessutom oföränderligt vitt). Borde som sagt framgå av sporerna.

Nr 5 tror jag snarast är den vanliga Entoloma cetratum (skogsrödhätting).

0

Birgitta D

16 jul 2012 kl. 09:41

Bild 3 Aspsopp, b ild 4 trollsmör

! och 2 kan jag inte såvida det inte är röda streck på bild 4 (rödbandad spindling men tror inte på den)

0

Birgitta D

16 jul 2012 kl. 09:47

Ger mig def. för Ireneś förslag på tallsopp, kollade för dåligt.

0

Irene A

16 jul 2012 kl. 09:50

Och jag viker mig för Hans’ och Karls förslag på spindlingen och rödhättingen. Den senare känner jag lättare igen när den är mera orange på hatten, men förstår också att färgen kan variera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone