0 734 visningar

15 svar

svamp identifiering..

Gustav.S

14 jul 2012 kl. 20:36

odlar inomhus,en gul liten svamp dyker upp..

??? hjälp snälla..

0

Gustav.S

14 jul 2012 kl. 20:54

lysande gul,3-4 cm hög,odlar kirchkål och jorden i krukan är frän skogen ej köpt,hoppas någon kan hjälpa mig ?

0

Tor

14 jul 2012 kl. 21:43

Jag tror den är särskriven?
Testa svampidentifiering… :)

0

svampidentifiering..

gustav.s

14 jul 2012 kl. 21:49

tack för tipset!

0

svampidentifiering..

Totte Gbg

14 jul 2012 kl. 23:06

Särskriven eller inte
Gul veckskivling skulle det kunna vara…

0

Irene A

14 jul 2012 kl. 23:33

Intressant med jorden, visst har det varit någon annan växt och jord i krukan tidigare?

0

gustav.s

15 jul 2012 kl. 14:42

ja,växer i en blomkruka med växt,har vart annan i den innan.

0

svampidentifiering..

Irene A

15 jul 2012 kl. 15:35

Då fanns säkert den gula veckskivlingen redan i krukan.
Den har ett mycel som bildar vilkroppar i form av små gula kulor. När de får ny jord och vatten börjar de växa igen :-)

0

svampidentifiering..

Gustav.S

15 jul 2012 kl. 15:54

mycket intressant, det visste jag inte

0

svampidentifiering..

Dieter Endom

15 jul 2012 kl. 21:19

Vi får gul veckskivling varje år (ibl. två gånger) i krukan med klivian. Förra året bytte min fru kruka och fyllde på med lite mera blomjord (köpt) och svampen på bilden kom upp igen den 16 maj i år.

0

svampidentifiering..

Irene A

15 jul 2012 kl. 21:24

Men Dieter, det där är en liten bläcksvamp!

0

svampidentifiering..

Dieter Endom

15 jul 2012 kl. 22:09

Oj! Är det en bläcksvamp? Om jag minns rätt så försvann den igen efter 4 dagar men jag såg inte att den bläckade. Den torkade bort helt enkelt. Irene, kan du berätta mer om den och vad den har för namn.

0

bläcksvampen

Irene A

15 jul 2012 kl. 22:27

Jag vågar inte gissa något artnamn på den (det finns så många), men det finns ju sådana som inte bläckar, dit hör t.ex. glitterbläcksvamp.

0

bläcksvampen

Dieter Endom

15 jul 2012 kl. 22:50

OK Irene och tack för upplysningen.

0

bläcksvampen

Hans v E

16 jul 2012 kl. 09:34

Jag undrar bara varför den andra bilden (efter bläckingen) är så gul?

0

bläcksvampen

gustav.s

16 jul 2012 kl. 13:03

Tack för alla svar,jag har lärt mig en hel del här på forumet.
Längtar till svamp och bär säsongen ska börja på allvar, har plockat kantarell samt ska skörda hallon och blåbär denna vecka.
Dieter, jag tyckte dina bilder liknade min gula veckskivling men jag hade fel, är tacksam för all kunskap, hoppas du får din svamp identifierad.Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone