Den skulle jag vilja hitta. Är det nån här som vet nåt om den. Verkar inte vara så utbredd, vart bor ni som har plockat den.
Det står i min svampbok att man bör lämna kvar fruktkroppar, vad menar man då? Att man inte ska plocka alla på ett ställe?
Tack
Jag har hittat den I Gästrikland, gammal granskog, mossa, gräs.
Man skall nog inte plocka den alls vad jag förstår.
Men i ärlighetens namn så har jag provsmakat ett ex. för det var otroligt många fruktkroppar på det ena stället. Ingen aha upplevelse dock, men det är kul att finna den !
Det ska helst vara örtrik kalkbarrskog.
Huvuddelen av fynden är från Norduppland, se Artportalens karta:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=720&art_leaf=True
Just det verkar inte ha så stort utbredningsområde men.. Kalmar(!), där ser man.
Har letat lite runt Bålsta då jag bodde där, aldrig sett den. Ska ju vara inom utbredningsområdet.
Vad tror ni om Nyköpingstrakten, några tips där? Vet att den är ovanlig så jag lovar att bara ta hem ett provsmakningsexemplar :) mest kul att “bocka av” den.
Hej!
Om du har vägarna förbi Gullspång så kan du höra utav dig så ska du få se på violgubbar och andra sällsynta svampar (ej matsvamp)
Antalet fruktkroppar minskar inte om man plockar den, det är något som svampkonsulenterna har fått lära sig.
Den anses sällsynt,men ingen höjdare i smak.
Största hotet är avverkning,hos mig fanns den på cirka 20 växtplatser (1980) nu finns den bara kvar på 5 växtplatser,all skog där den växt är kalhyggen nu.
I en skog har den redan kommit,de första brukar dyka upp vid midsommar om det är gynnsamt,då är svampen alldeles lila.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.