Jo, den heter så enligt databasen!
Hittade massor av dessa igår när jag letade svart trumpetsvamp.
De växer i exakt samma miljö där jag för några år sedan plockade svart trumpetsvamp.
Trodde först det var pyttesmå trumpeter på gång, men de hade tydliga åsar och såg ut som små tunna trattkantareller fast grå och en del var lite svartnade i hattkanten.
En kompis sa att de funnits på platsen sedan länge.
Har kanske bara inte sett dem, för de var sannerligen väl kamouflerade i bland torra löv på grå lermark under hassel.
Hittade dem i alla fall i databasen, så nu är jag helt säker på vad det var.
Sällsynta…eller bara svårupptäckta?
De verkar i alla fall växa där trots betande kreatur som går under hasseln och trampar.
I området dominerar hassel och enstaka ekar och björkar.
Men de grå kantarellerna växte alldeles invid hasselbuskar, ganska kraftiga sådana.
Man upptäcker dem inte så lätt för de har exakt samma gråhet som lermarken, och det var en del pinnar och torra löv där oxå.
Men när man sätter sig på huk och plockar så upptäcker man fler och fler i stora klasar hela tiden!
De växer som trattkantareller fast är ännu mindre och spensligare (i detta fall i alla fall, kanske de växer till sig).
Min kompis som en gång i tiden visade mig trumpeterna sa att det alltid funnits grå kantareller på platsen. Så det är nog bara jag som inte “lärt mig” att se dem förrän igår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.