0 2481 visningar

16 svar

Svart trumpetsvamp.Vs.Rödgul trumpetsvamp

Yoshi

16 jul 2012 kl. 18:13

Jag hittade ett ställe med galet mycket svart trumpet förra året. Hittade dock aldrig rödgula. Letade som en galning i fjol.

Nu undrar jag; är smaken densamma? Om den är det behöver jag ju inte vika mig dubbel för att finna de rödgula? Är de lika i smaken?

Sedan undrar jag om blomkålssvamp är en återkommande svamp? Dvs, kommer de oftast åter vid samma träd som man hittade dem vid i fjol?

0

Mickeleh

16 jul 2012 kl. 18:22

Ganska olika i smak.. Starkare mer sträv smak i den svarta ... Lite mer mildare och “fruktigare” rödgula… Båda tycker om lite mer kalkhaltig mark men den rödgul..trivs vid fuktigare lokal typ utkanter av mossar etc .. Mina erfarenheter säger mig att om man hittar svart trumpet hittar man rödgul om rätt miljö finns !!

0

Yoshi

16 jul 2012 kl. 18:24

Coolt! Då ska jag definitivt leta i höst! Tack för svar.

0

Lena M

16 jul 2012 kl. 19:00

Mickeleh !
Nu förstår jag inte hur du menar, svart och rödgul trumpet växer ju i olika miljöer.
Den svarta hittar jag i tall- barrskog, gärna efter gamla spår efter skogsmaskiner och den rödgula fodrar fuktig mark, kärrkanter. Gäller i Gästrikland :) !
Blomkålssvampen återkommer inte på samma plats av mina erfarenheter att dömma.

0

Irene A

16 jul 2012 kl. 19:14

Tänk så olika erfarenhet vi kan ha..
På Gotland, där det är extremt kalkrikt, finns massor med rödgul trumpetsvamp - och det behöver inte vara speciellt blöt mark heller (men gärna lite fuktigt och skuggigt). Där är svart trumpetsvamp sällsynt.

Hemmavid däremot (vid norrlandskusten) har vi ett skogsområde där det finns gott om svart trumpetsvamp. Efter nästan 10 års letande, lyckades vi också upptäcka ett litet bestånd av rödgul trumpetsvamp i ett våtare parti i samma skog. Så Mickeleh har iaf delvis rätt. Är det rätt miljö så kan man hitta dem :-)

0

Lena M

16 jul 2012 kl. 19:47

Hmm, där ser man ! Men jag har aldrig sett svart- och rödgul trumpet i sama miljö eller ens i närheten av varandra,

0

Yoshi

16 jul 2012 kl. 19:55

Intressant. Jag får väl hoppas och sedan meddela er om jag hittade och om det var på samma mark.

När är det tidigaste ni har sett svart trumpet dyka upp?

0

Lena M

16 jul 2012 kl. 20:03

Här i mellansverige ( Gästrikland ) ser jag den först i slutet av aug .

0

Yoshi

16 jul 2012 kl. 20:27

Hmm, undra när det spirar här i Stlhm.

0

Fritjof

16 jul 2012 kl. 21:02

Angående blomkålssvamp kan den visst återkomma flera år i rad vid samma tall.Fast det är vanligare att det går några år innan den återkommer,om den nu gör det.Kolla hela skogen med stora tallar för ofta finns det flera.Branta sluttningar mot söder och toppar(typ utsiktsplatser)är bäst.

0

Mickeleh

16 jul 2012 kl. 22:03

Letade med ljus och lykta efter rödgul trumpet i många år och när jag väl hittade den var det ett par långa stenkast ifrån huset strax bredvid ett svart trumpetnäste, fick momentum och hittade ett par tre växtplatser till med rödgul alla strax intill svarta t…. Tänkte då som så att för några år sen var jag och en grupp på svampkursexkursion till Myrö och vi hittade enorma mängder svart t… Åkte dit letade våtmarker och fann en ocean av rödgul.. Så det är min erfarenhet- att kan svart trumpet trivas så letar jag efter blöttmark intill och söker rödgul ...och oftast träffar jag rätt .. Två andra svampar som ofta dyker upp invid de rödgula är guldkremla och svavelriska… Men som sagt det är mina ERFARENHETER vilka inte är så stora men dem funkar för mig:)

0

Yoshi

17 jul 2012 kl. 12:52

Ok Fritjof. Jag ska kolla vid tallar i år igen. Hittade tre rejäla förra året. Hemskt god matsvamp även om ytterst svårrensad från insekter.

0

Mickeleh

17 jul 2012 kl. 15:06

Fyll upp en kastrull med vatten och ha i lite ättika och lägg i svampen en stund så kommer “odjuren"att krypa ur svampen och skölj sen av barr och dyl ... Den är värd mycke möda och stort besvär:))

0

Yoshi

17 jul 2012 kl. 17:13

Gjorde exakt det förra året men många av insekterna dog inuti svampen. Tog mig timmar att rensa dem.
Men det är värt mödan. Håller med!

0

Kurt

18 jul 2012 kl. 06:29

Det fina med rödgul trumpetsvamp är just att man inte behöver att gå och stirra ned i marken. Man kan gå i mycket rask takt genom skogen, och sedan söka extremt noga i kanten på alla blötområden.

0

Arraq

7 sep 2018 kl. 08:27

Irene A var är “norrlandskusten”?

0

Andreas-Nilsson26

7 sep 2018 kl. 23:31

Jag har hittat svart- och rödgul trumpetsvamp på samma ställe. Platsen var fuktig mossa nära en bäck i skogen. Så det är inte omöjligt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone