Hej!
Jag och familjen har tänkt att göra en minitur till Småland över ett par dagar i mitten av augusti. Någon som har ett bra tips om vart vi skulle kunna åka? Det får gärna finnas något trevligt hotell/pensionat/vandrarhem i närheten. :)
Med vänliga hälsningar
Camilla i Gbg
Hej Camilla!
Är det en utflykt som ni planerat att enbart plocka svamp eller hade ni tänkt göra annat också? Består familjen av bara äldre eller yngre barn eller bara vuxna? Det finns en hel del skog i Småland och i alla städer finns flertal alternativ till övernattning. Det finns en del roliga ställen att besöka som High chaparall, älgparken i Kosta, glasbruket i Kosta, ekotornet i Växjö, cafèt i Ör, Astrid Lindgrens värld i Vimmerby mm.
Personligen tycker jag att alla ställen i Småland har sin charm och det finns bra svampmarker överallt så det är bra om du kan skriva ner lite mer av vad du hoppas finns i närheten. Vad vill ni kunna göra mer än att gå i skogen?
Skriv ner lite mer om vad ni hoppas få ut av vistelsen så är det lättare att ge förslag som matchar era behov:)
Mvh/ Madde
Hej,
Tack för svaret!
Vi är 5 vuxna, har nog tänkt en kväll och en dag till någon form av aktivitet och sen en dag i svampskogen innan vi åker hemåt. Har inte pratat om exakt vad vi vill göra, men sambon vill cykla..och jag och min syster etc skulle nog kunna tänka oss att paddla kanot, promenera längs nån vandringsled alt tex glasbruk om det skulle vara kass väder.
Ska överlägga med familjen i helgen. Det som är viktigast är nog ett ok boende, mamma kommer bli väldigt grinig om hon inte får sova i en bra säng. :)
Vänliga hälsningar
Camilla
Hej igen!
Har lite dålig koll på var man kan finna aktiviteterna i Småland då jag själv mest hållit till i trakter runt Växjö. Har istället letat upp lite info som jag hoppas ni kan ha nytta av.
Från Växjö vet jag iaf att det är max 1 timmes bilfärd till de aktiviteter du nämner och det är nära till bra svampskogar. Där finns också flertal olika hotell, vandrarhem och bed & breakfast. Skulle ni vilja vara på ännu lite mindre ort så är kanske Tingsryd ett bra alternativ? Även därifrån är det max 1 timme till tex Kosta och nära till den vackra blekingeleden. Har hört att det finns mkt svart trumpetsvamp i skogarna runt blekingeleden och om vädret varit rätt kan man hitta mängder av stolt fjällskivling i kohagarna i Blekinge. Här kommer lite länkar men om du behöver fler tips så är det bäst du fortsätter puffa upp tråden så kanske du får fler förslag av någon annan.
http://www.visitsmaland.se/web/Outdoor.aspx
http://www.tingsryd.se/SITE/Startsida/Turism/Aktiviteter/Paddla-kanot.aspx
http://privat.bahnhof.se/wb114455/blekingeleden/bl.leden.htm
Lycka till och hoppas ni får en underbar vistelse och att vädret är på er sida! :)
Mvh/ Madde
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.